I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
JAK CZŁOWIEK POZNAJE ŚWIAT?
CZŁOWIEK I JEGO ZMYSŁY

Tematyka zajęć:

  • Szkielet człowieka i ssaków
  • Budowa wewnętrzna człowieka – jak to działa?
  • Zdrowe zęby - z wizytą u stomatologa
  • Laboratorium barw – zabawa kolorem
  • Kuchnia aromatów – jak dobry jest twój węch?
  • Jak czuły jest twój dotyk? – jak postrzegają świat osoby niewidome
  • Stroboskopowe filmy – mechanizm powstawania animacji
  • Obserwacje mikroskopowe – świat mikro

Uczeń:

  • nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi (np. serce, płuca, żołądek);
  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń stomatologa i lekarza;
  • właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych;
  • wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać poprzez: szczepienia ochronne, właściwe odżywianie się, aktywność fizyczną, przestrzeganie higieny; właściwie zachowuje się w sytuacji choroby;
  • wie, że dzieci niepełnosprawne znajdują się w trudnej sytuacji i pomaga im;
  • posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura;

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
JAK CZŁOWIEK POZNAJE ŚWIAT?
CZŁOWIEK I JEGO ZMYSŁY

Tematyka zajęć:

  • Szkielet człowieka. Dlaczego nie chodzimy na żebrach?
  • Budowa anatomiczna człowieka – wzajemne zależności pomiędzy układami wewnętrznymi
  • Czy mózg śpi?
  • Iluzje optyczne – proste oszustwa
  • Stroboskopowe filmy – jak powstają animacje
  • Sprawdź jak dobry jest twój węch
  • Laboratorium barw – zabawa kolorem
  • Jak czuły jest twój dotyk?
  • Okulary zaburzające zmysł wzroku – sprawdź swoją koordynację ruchową
  • Obserwacje mikroskopowe – świat mikro

Uczeń:

  • uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji;
  • podaje nazwy układów narządów budujących organizm człowieka: układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, wskazuje na planszy główne narządy tych układów;
  • wymienia podstawowe funkcje poznanych układów człowieka;
  • nazywa zmysły człowieka i wyjaśnia ich rolę w poznawaniu przyrody, stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych;
  • opisuje rolę zmysłów w odbieraniu wrażeń ze środowiska zewnętrznego;
  • charakteryzuje podstawowe zasady ochrony narządów wzroku i słuchu;
  • podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;
  • wyjaśnia negatywny wpływ alkoholu, nikotyny i substancji psychoaktywnych na zdrowie człowieka, poda-je propozycje asertywnych zachowań w przypadku presji otoczenia;

 Do pobrania:

    Tematyka zajęć HUMANICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć HUMANICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
SPORT TO ZDROWIE

Tematyka zajęć:

  • Uczeń poznaje pojęcie sprawności fizycznej. Dowiaduje się jakie znaczenie ma prawidłowe odżywianie oraz ruch dla zdrowia. (8 min)
  • Ćwiczenia kształtujące sprawność fizyczną oraz równowagę bez przyborów, z przyborami  oraz na przyrządzie. (15 min)
  • Zabawy i gry ruchowe. (17 min)
  • Ćwiczenia przy muzyce relaksującej. (5 min)

Uczeń:

  • uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami;
  • potrafi pokonywać przeszkody naturalne i sztuczne;
  • potrafi wykonywać ćwiczenia równoważne;
  • skacze przez skakankę, wykonuje przeskoki jednonóż i obunóż nad niskimi przeszkodami;
  • wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru, z przyborem i na przyrządzie;
  • bierze udział w zabawach, minigrach, zawodach sportowych, respektując reguły gry;
  • wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie się oraz aktywność fizyczna;

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
CHCĘ BYĆ WZOROWYM SPORTOWCEM

Tematyka zajęć:

  • Uczeń ocenia własną postawę ciała (lustro).  Poznaje wybrane partie mięśni. (5 min)
  • Ćwiczenia kształtujące wybrane zdolności motoryczne z użyciem przyborów. (15 min)
  • Układ gimnastyczny oraz improwizacje ruchowe do muzyki. (10 min)
  • Zabawy i gry ruchowe. (10 min)
  • Ćwiczenia przy muzyce relaksującej. (5 min)

Uczeń:

  • ocenia własną postawę ciała;
  • demonstruje po jednym ćwiczeniu kształtującym wybrane zdolności motoryczne oraz ułatwiające utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
  • wykonuje prosty układ gimnastyczny;
  • wykonuje improwizację ruchową do wybranej muzyki;
  • organizuje w gronie rówieśników zabawę, grę ruchową, rekreacyjną, stosując przepisy w formie uproszczonej;
  • omawia zasady aktywnego wypoczynku;
  • korzysta bezpiecznie ze sprzętu i urządzeń sportowych;

 Do pobrania:

    Tematyka zajęć GIMNASTICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć GIMNASTICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
BADAMY PRZYRODĘ

Tematyka zajęć:

  • Kodeks badacza przyrody.
  • Sposoby określanie kierunków świata. (5 min)
  • Elementy przyrody ożywionej i nieożywionej i ich znaczenie. (5 min)
  • Ogródek petrograficzny – portret skały. (10 min)
  • Jak odżywiają się rośliny? (5 min)
  • Drzewa i krzewy w ogrodzie – budowa, rodzaje, rozpoznawanie, określanie wieku. (10 min)
  • Zwierzęta w ogrodzie – rozpoznawanie, dokarmianie. (10 min)
  • Znaczenie roślin w życiu człowieka. (5 min)

Uczeń:

  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przy-rodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak: park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka);
  • wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta i rośliny środowisku i człowiekowi;
  • zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka;
  • chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzę-tom przetrwać zimę i upalne lato;
  • zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) i roślin (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia;
  • zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin (znaczenie wody, powietrza, światła słonecznego dla życia, znaczenie skał dla człowieka;
  • mierzy obwód drzewa i odczytuje z tablic jego wiek;

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
BADAMY PRZYRODĘ

Tematyka zajęć:

  • Kodeks badacza przyrody.
  • Sposoby określanie kierunków świata. (5 min)
  • Elementy przyrody ożywionej i nieożywionej i ich znaczenie. (5 min)
  • Ogródek petrograficzny – portret skały. (5 min)
  • Jak odżywiają się rośliny? (5 min)
  • Drzewa i krzewy w ogrodzie – budowa, rodzaje, rozpoznawanie, określanie wieku i wysokości. (8 min)
  • Zwierzęta w ogrodzie – rozpoznawanie, dokarmianie. (7 min)
  • Znaczenie roślin w życiu człowieka. (5 min)
  • Jak działa zegar słoneczny – czas słoneczny i urzędowy. (5 min)

Uczeń:

  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • wyznacza kierunki na widnokręgu za pomocą kompasu, gnomonu;
  • obserwuje widomą wędrówkę Słońca w ciągu do-by, miejsca wschodu, górowania i zachodu Słońca, w zależności od pory roku, wskazuje zależność między wysokością Słońca a długością cienia;
  • wykonuje pomiary np. taśmą mierniczą, szacuje odległości i wysokości w terenie;
  • rozpoznaje w terenie przyrodnicze (nieożywione i ożywione) oraz antropogeniczne składniki krajobrazu i wskazuje zależności między nimi;
  • wymienia i charakteryzuje czynniki warunkujące życie na lądzie;
  • wskazuje organizmy samożywne i cudzożywne oraz podaje podstawowe różnice w sposobie ich odżywiania się;
  • obserwuje i nazywa typowe organizmy lasu, łąki, pola uprawnego;
  • rozpoznaje i nazywa skały typowe dla miejsca za-mieszkania: piasek, glina i inne charakterystyczne dla okolicy;
  • wyjaśnia wpływ codziennych zachowań w domu, w szkole, w miejscu zabawy na stan środowiska;
  • proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
  • wykonuje nieskomplikowane rachunki.

 Do pobrania:

   Tematyka zajęć GARDENIUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć GARDENIUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
ŚWIATŁO TO ŻYCIE

Tematyka zajęć:

  • Źródła światła – naturalne i sztuczne (Słońce, ogień, błyskawice, żarówka, dioda LED, laser). (5 min)
  • Barwy otaczającego nas świata: rozszczepienie światła białego  (okulary chroma-tyczne, pryzmat, płyty CD), synteza światła białego (krążek Newtona). (10 min)
  • Rozchodzenie się światła (materiały przeźroczyste, półprzeźroczyste, nieprzeźroczyste, zjawisko cienia i półcienia, zaćmienie Słońca). (10 min)
  • Odbicie światła (zwierciadło płaskie, wklęsłe, wypukłe i ich zastosowania). (10 min)
  • Znaczenie światła dla życia na Ziemi. (10 min)

Uczeń:

  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin;
  • przedstawia pomysły rozwiązań technicznych: planuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały i narzędzia;

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
ŚWIATŁO W SŁUŻBIE CZŁOWIEKA

Tematyka zajęć:

  • Odbicie światła. Zwierciadła i ich zastosowania. (10 min)
  • Załamanie światła. Soczewki. (10 min)
  • Oko – powstawanie obrazu, oko krótkowidza i dalekowidza, korekcja wad. (10 min)
  • Niewidzialne zakresy promieniowania – podczerwień i ultrafiolet (detekcja i wykorzystanie). (10 min)
  • Lasery i ich wykorzystanie. (5 min)

Uczeń:

  • uczeń przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych, wyjaśnia proste zależności między zjawiskami;
  • przeprowadza obserwacje i doświadczenia według instrukcji, rejestruje ich wyniki w różnej formie oraz je objaśnia używając prawidłowej terminologii;
  • podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;
  • bada zjawisko odbicia światła: od zwierciadeł, po-wierzchni rozpraszających, elementów odblaskowych

 Do pobrania:

    Tematyka zajęć OPTICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć OPTICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
W TAJEMNICZEJ KRAINIE NEPTUNA

Tematyka zajęć:

  • Przejście po linie – uświadomienie własnego ciała i jego akceptacja. (10 min)
  • Statki we mgle – ćwiczenia koncentracji, kształcenie określonych zachowań społecznych.  (10 min)
  • Morskie potwory – doskonalenie ekspresji, operowanie ciałem, wyrażanie uczuć i nastroju. (15 min)
  • Kajdany – uczymy się współpracy, pomaganie sobie nawzajem przy rozwiązywaniu problemów. (10 min)

Uczeń:

  • uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji;
  • bierze udział w zabawach i wie jak należy się zachować w sytuacjach zwycięstwa i porażek;
  • ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią;
  • współpracuje z innymi w zabawie;
  • buduje z różnorodnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu np. worki do siedzeniem, szarfy imitujące rafy koralowe;
  • powtarza prostą melodię, śpiewa piosenki;
  • dobiera właściwe formy komunikowania się w różnych sytuacjach;
  • rozumie proste polecenia i właściwie na nie reaguje;
  • dba o bezpieczeństwo własne i innych.

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
PODWODNY ŚWIAT: ZAGINIONY SKARB

Tematyka zajęć:

  • Sieć Neptuna – kreatywne myślenie, komunikacja i zaufanie, pojawienie się lidera. (20 min)
  • Spacer zaufania – oswojenie się z bliskością fizyczną, zaufanie do siebie i członków grupy. (10 min)
  • Poszukiwanie pirackiego skarbu – skojarzenia, spostrzegawczość, współpraca. (15 min)

Uczeń:

  • współpracuje z innymi dziećmi;
  • rozwija umiejętności komunikowania się;
  • poznaje siebie, dostrzega cechy indywidualne własne i najbliższych osób;
  • wykonuje improwizację ruchową do danej zabawy;
  • wymienia czynniki pozytywne i negatywne wpływające na jego samopoczucie podczas zabawy;
  • rozumie sens tekstu;
  • odróżnia fikcję artystyczną od rzeczywistości;
  • przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się podczas zajęć ruchowych;

 Do pobrania:

   Tematyka zajęć SENSORICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć SENSORICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com