- Szczegóły
- Redaktor
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 13 grudzień 2013
- Odsłony: 1935
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
JAK CZŁOWIEK POZNAJE ŚWIAT?
CZŁOWIEK I JEGO ZMYSŁY
Tematyka zajęć:
- Szkielet człowieka i ssaków
- Budowa wewnętrzna człowieka – jak to działa?
- Zdrowe zęby - z wizytą u stomatologa
- Laboratorium barw – zabawa kolorem
- Kuchnia aromatów – jak dobry jest twój węch?
- Jak czuły jest twój dotyk? – jak postrzegają świat osoby niewidome
- Stroboskopowe filmy – mechanizm powstawania animacji
- Obserwacje mikroskopowe – świat mikro
Uczeń:
- nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi (np. serce, płuca, żołądek);
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń stomatologa i lekarza;
- właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych;
- wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać poprzez: szczepienia ochronne, właściwe odżywianie się, aktywność fizyczną, przestrzeganie higieny; właściwie zachowuje się w sytuacji choroby;
- wie, że dzieci niepełnosprawne znajdują się w trudnej sytuacji i pomaga im;
- posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura;
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
JAK CZŁOWIEK POZNAJE ŚWIAT?
CZŁOWIEK I JEGO ZMYSŁY
Tematyka zajęć:
- Szkielet człowieka. Dlaczego nie chodzimy na żebrach?
- Budowa anatomiczna człowieka – wzajemne zależności pomiędzy układami wewnętrznymi
- Czy mózg śpi?
- Iluzje optyczne – proste oszustwa
- Stroboskopowe filmy – jak powstają animacje
- Sprawdź jak dobry jest twój węch
- Laboratorium barw – zabawa kolorem
- Jak czuły jest twój dotyk?
- Okulary zaburzające zmysł wzroku – sprawdź swoją koordynację ruchową
- Obserwacje mikroskopowe – świat mikro
Uczeń:
- uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji;
- podaje nazwy układów narządów budujących organizm człowieka: układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, wskazuje na planszy główne narządy tych układów;
- wymienia podstawowe funkcje poznanych układów człowieka;
- nazywa zmysły człowieka i wyjaśnia ich rolę w poznawaniu przyrody, stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych;
- opisuje rolę zmysłów w odbieraniu wrażeń ze środowiska zewnętrznego;
- charakteryzuje podstawowe zasady ochrony narządów wzroku i słuchu;
- podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;
- wyjaśnia negatywny wpływ alkoholu, nikotyny i substancji psychoaktywnych na zdrowie człowieka, poda-je propozycje asertywnych zachowań w przypadku presji otoczenia;
Do pobrania:
Tematyka zajęć HUMANICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć HUMANICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>
- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 06 grudzień 2013
- Odsłony: 1711
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
SPORT TO ZDROWIE
Tematyka zajęć:
- Uczeń poznaje pojęcie sprawności fizycznej. Dowiaduje się jakie znaczenie ma prawidłowe odżywianie oraz ruch dla zdrowia. (8 min)
- Ćwiczenia kształtujące sprawność fizyczną oraz równowagę bez przyborów, z przyborami oraz na przyrządzie. (15 min)
- Zabawy i gry ruchowe. (17 min)
- Ćwiczenia przy muzyce relaksującej. (5 min)
Uczeń:
- uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami;
- potrafi pokonywać przeszkody naturalne i sztuczne;
- potrafi wykonywać ćwiczenia równoważne;
- skacze przez skakankę, wykonuje przeskoki jednonóż i obunóż nad niskimi przeszkodami;
- wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru, z przyborem i na przyrządzie;
- bierze udział w zabawach, minigrach, zawodach sportowych, respektując reguły gry;
- wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie się oraz aktywność fizyczna;
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
CHCĘ BYĆ WZOROWYM SPORTOWCEM
Tematyka zajęć:
- Uczeń ocenia własną postawę ciała (lustro). Poznaje wybrane partie mięśni. (5 min)
- Ćwiczenia kształtujące wybrane zdolności motoryczne z użyciem przyborów. (15 min)
- Układ gimnastyczny oraz improwizacje ruchowe do muzyki. (10 min)
- Zabawy i gry ruchowe. (10 min)
- Ćwiczenia przy muzyce relaksującej. (5 min)
Uczeń:
- ocenia własną postawę ciała;
- demonstruje po jednym ćwiczeniu kształtującym wybrane zdolności motoryczne oraz ułatwiające utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
- wykonuje prosty układ gimnastyczny;
- wykonuje improwizację ruchową do wybranej muzyki;
- organizuje w gronie rówieśników zabawę, grę ruchową, rekreacyjną, stosując przepisy w formie uproszczonej;
- omawia zasady aktywnego wypoczynku;
- korzysta bezpiecznie ze sprzętu i urządzeń sportowych;
Do pobrania:
Tematyka zajęć GIMNASTICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć GIMNASTICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>
- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 06 grudzień 2013
- Odsłony: 2082
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
BADAMY PRZYRODĘ
Tematyka zajęć:
- Kodeks badacza przyrody.
- Sposoby określanie kierunków świata. (5 min)
- Elementy przyrody ożywionej i nieożywionej i ich znaczenie. (5 min)
- Ogródek petrograficzny – portret skały. (10 min)
- Jak odżywiają się rośliny? (5 min)
- Drzewa i krzewy w ogrodzie – budowa, rodzaje, rozpoznawanie, określanie wieku. (10 min)
- Zwierzęta w ogrodzie – rozpoznawanie, dokarmianie. (10 min)
- Znaczenie roślin w życiu człowieka. (5 min)
Uczeń:
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przy-rodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak: park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka);
- wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta i rośliny środowisku i człowiekowi;
- zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka;
- chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzę-tom przetrwać zimę i upalne lato;
- zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) i roślin (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia;
- zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin (znaczenie wody, powietrza, światła słonecznego dla życia, znaczenie skał dla człowieka;
- mierzy obwód drzewa i odczytuje z tablic jego wiek;
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
BADAMY PRZYRODĘ
Tematyka zajęć:
- Kodeks badacza przyrody.
- Sposoby określanie kierunków świata. (5 min)
- Elementy przyrody ożywionej i nieożywionej i ich znaczenie. (5 min)
- Ogródek petrograficzny – portret skały. (5 min)
- Jak odżywiają się rośliny? (5 min)
- Drzewa i krzewy w ogrodzie – budowa, rodzaje, rozpoznawanie, określanie wieku i wysokości. (8 min)
- Zwierzęta w ogrodzie – rozpoznawanie, dokarmianie. (7 min)
- Znaczenie roślin w życiu człowieka. (5 min)
- Jak działa zegar słoneczny – czas słoneczny i urzędowy. (5 min)
Uczeń:
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- wyznacza kierunki na widnokręgu za pomocą kompasu, gnomonu;
- obserwuje widomą wędrówkę Słońca w ciągu do-by, miejsca wschodu, górowania i zachodu Słońca, w zależności od pory roku, wskazuje zależność między wysokością Słońca a długością cienia;
- wykonuje pomiary np. taśmą mierniczą, szacuje odległości i wysokości w terenie;
- rozpoznaje w terenie przyrodnicze (nieożywione i ożywione) oraz antropogeniczne składniki krajobrazu i wskazuje zależności między nimi;
- wymienia i charakteryzuje czynniki warunkujące życie na lądzie;
- wskazuje organizmy samożywne i cudzożywne oraz podaje podstawowe różnice w sposobie ich odżywiania się;
- obserwuje i nazywa typowe organizmy lasu, łąki, pola uprawnego;
- rozpoznaje i nazywa skały typowe dla miejsca za-mieszkania: piasek, glina i inne charakterystyczne dla okolicy;
- wyjaśnia wpływ codziennych zachowań w domu, w szkole, w miejscu zabawy na stan środowiska;
- proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
- wykonuje nieskomplikowane rachunki.
Do pobrania:
Tematyka zajęć GARDENIUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć GARDENIUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>
- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 04 grudzień 2013
- Odsłony: 1647
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
ŚWIATŁO TO ŻYCIE
Tematyka zajęć:
- Źródła światła – naturalne i sztuczne (Słońce, ogień, błyskawice, żarówka, dioda LED, laser). (5 min)
- Barwy otaczającego nas świata: rozszczepienie światła białego (okulary chroma-tyczne, pryzmat, płyty CD), synteza światła białego (krążek Newtona). (10 min)
- Rozchodzenie się światła (materiały przeźroczyste, półprzeźroczyste, nieprzeźroczyste, zjawisko cienia i półcienia, zaćmienie Słońca). (10 min)
- Odbicie światła (zwierciadło płaskie, wklęsłe, wypukłe i ich zastosowania). (10 min)
- Znaczenie światła dla życia na Ziemi. (10 min)
Uczeń:
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin;
- przedstawia pomysły rozwiązań technicznych: planuje kolejne czynności, dobiera odpowiednie materiały i narzędzia;
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
ŚWIATŁO W SŁUŻBIE CZŁOWIEKA
Tematyka zajęć:
- Odbicie światła. Zwierciadła i ich zastosowania. (10 min)
- Załamanie światła. Soczewki. (10 min)
- Oko – powstawanie obrazu, oko krótkowidza i dalekowidza, korekcja wad. (10 min)
- Niewidzialne zakresy promieniowania – podczerwień i ultrafiolet (detekcja i wykorzystanie). (10 min)
- Lasery i ich wykorzystanie. (5 min)
Uczeń:
- uczeń przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych, wyjaśnia proste zależności między zjawiskami;
- przeprowadza obserwacje i doświadczenia według instrukcji, rejestruje ich wyniki w różnej formie oraz je objaśnia używając prawidłowej terminologii;
- podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;
- bada zjawisko odbicia światła: od zwierciadeł, po-wierzchni rozpraszających, elementów odblaskowych
Do pobrania:
Tematyka zajęć OPTICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć OPTICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>
- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 04 grudzień 2013
- Odsłony: 1577
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
W TAJEMNICZEJ KRAINIE NEPTUNA
Tematyka zajęć:
- Przejście po linie – uświadomienie własnego ciała i jego akceptacja. (10 min)
- Statki we mgle – ćwiczenia koncentracji, kształcenie określonych zachowań społecznych. (10 min)
- Morskie potwory – doskonalenie ekspresji, operowanie ciałem, wyrażanie uczuć i nastroju. (15 min)
- Kajdany – uczymy się współpracy, pomaganie sobie nawzajem przy rozwiązywaniu problemów. (10 min)
Uczeń:
- uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji;
- bierze udział w zabawach i wie jak należy się zachować w sytuacjach zwycięstwa i porażek;
- ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią;
- współpracuje z innymi w zabawie;
- buduje z różnorodnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu np. worki do siedzeniem, szarfy imitujące rafy koralowe;
- powtarza prostą melodię, śpiewa piosenki;
- dobiera właściwe formy komunikowania się w różnych sytuacjach;
- rozumie proste polecenia i właściwie na nie reaguje;
- dba o bezpieczeństwo własne i innych.
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
PODWODNY ŚWIAT: ZAGINIONY SKARB
Tematyka zajęć:
- Sieć Neptuna – kreatywne myślenie, komunikacja i zaufanie, pojawienie się lidera. (20 min)
- Spacer zaufania – oswojenie się z bliskością fizyczną, zaufanie do siebie i członków grupy. (10 min)
- Poszukiwanie pirackiego skarbu – skojarzenia, spostrzegawczość, współpraca. (15 min)
Uczeń:
- współpracuje z innymi dziećmi;
- rozwija umiejętności komunikowania się;
- poznaje siebie, dostrzega cechy indywidualne własne i najbliższych osób;
- wykonuje improwizację ruchową do danej zabawy;
- wymienia czynniki pozytywne i negatywne wpływające na jego samopoczucie podczas zabawy;
- rozumie sens tekstu;
- odróżnia fikcję artystyczną od rzeczywistości;
- przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się podczas zajęć ruchowych;
Do pobrania:
Tematyka zajęć SENSORICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć SENSORICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>