- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 22 kwiecień 2014
- Odsłony: 1380
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
ŚWIAT ROBOTÓW
Tematyka zajęć:
- Sterowanie robotem Robin M1 – poprzez balansowanie ciałem (10 min)
- Czy robot jest komputerem? pogadanka o robotach i ich zastosowaniu w różnych dziedzinach życia (5 min)
- Gimnastyka z robotem (7 min)
- Nauka obsługi robotów i odkrywanie ich funkcji oraz pokaz sterowania robotem poprzez komputer (13 min)
- Zawody drużynowe z wykorzystaniem robotów (10 min)
- Wprowadzenie do programowania mini robotów z klocków Lego WeDo
Uczeń:
- poznaje podstawowe pojęcia komputerowe;
- posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury;
- wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia;
- stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera;
- po przez zabawę poznaje zasady programowania zabawek - robotów.
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
JA, ROBOT
Tematyka zajęć:
- Czy robot jest komputerem? Pogadanka o robotach i ich działaniu (7 min)
- Wprowadzenie do programowania za pomocą klocków Lego WeDo lub mini robotów RoboRobo (15 min)
- Uczeń prowadzi obserwacje dotyczące działania napisanych przez siebie programów i wyciąga wnioski
- Samodzielnie przygotowuje proste programy sterujące robotem na podstawie instrukcji obsługi (13 min)
- Zawody drużynowe z wykorzystaniem robotów (10 min)
Uczeń:
- opisuje urządzenia techniczne ze swojego otoczenia i wyróżnia ich funkcje;
- czyta ze zrozumieniem instrukcje obsługi urządzeń;
- bezpiecznie posługuje się komputerem i jego oprogramowaniem;
- komunikuje się z komputerem za pomocą ikon, przycisków, menu i okien dialogowych;
- rozwiązuje problemy i podejmuje decyzje z wykorzystaniem komputera;
- uczestniczy w pracy zespołowej, porozumiewa się z innymi osobami podczas realizacji wspólnego projektu, podejmuje decyzje w zakresie swoich zadań i uprawnień;
- poznaje podstawy programowania.
Do pobrania:
Tematyka zajęć ROBOTICUM II dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć ROBOTICUM II dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>
- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 16 kwiecień 2014
- Odsłony: 1847
I etap edukacyjny (klasy I-III), 2*45 min.
CHCĘ ZOSTAĆ ASTRONAUTĄ
Tematyka zajęć:
- Wielka i Mała Niedźwiedzica – wyznaczanie stron świata za pomocą Gwiazdy Polarnej (20 minut).
- Zabawa „DZIEŃ I NOC” (10 minut).
- Ćwiczenia z lornetkami i teleskopami (15 minut).
- Doświadczenia z modelem: Słońce –Ziemia – Księżyc. Dlaczego mamy dzień i noc. Uzasadnienie powiedzenia o Mikołaju Koperniku – „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię” (10 minut).
- Planety Układu Słonecznego – eksperymenty z modelem Słońca i planet (10 minut).
- Obserwacje Słońca za pomocą teleskopu słonecznego (15 minut).
- Barwy otaczającego nas świata (10 minut).
Uczeń:
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem.
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 2*45 min.
TAJEMNICE WSZECHŚWIATA
Tematyka zajęć:
Część I
- Historia – narodziny gwiazdy - Słońca (film dydaktyczny – 7 minut).
- Obserwacje Słońca za pomocą teleskopu słonecznego (13 minut).
- Wielkości charakteryzujące planety Układu Słonecznego; założenia teorii heliocentrycznej Mikołaja Kopernika (10 minut).
- Ćwiczenia z przyrządem „Słońce – Ziemia – Księżyc” – opis ruchu wirowego i obiegowe-go Ziemi (15 minut).
Część II
- Przygotowanie do obserwacji nieba okiem nieuzbrojonym i za pomocą lornetki, wykorzystanie obrotowych map nieba lub teleskopu (10 minut).
- Ćwiczenia z lornetką i teleskopem (25 mi-nut).
- Barwy ciał w przyrodzie, odbicie i załamanie światła. Zwierciadła i soczewki, oko, oko krótkowidza i dalekowidza (10 minut) .
Uczeń:
- wymienia nazwy planet Układu Słonecznego i porządkuje je według odległości od Słońca;
- wyjaśnia założenia teorii heliocentrycznej Mikołaja Kopernika;
- prezentuje za pomocą modelu ruch obiegowy i obrotowy Ziemi;
- odnajduje zależność między ruchem obrotowym Ziemi a zmianą dnia i nocy.
Do pobrania:
Tematyka zajęć ASTRONOMICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć ASTRONOMICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>
- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 11 luty 2014
- Odsłony: 1619
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
Budowanie z klocków K'NEX
Tematyka zajęć:
- Oglądanie pokazu i instrukcja jak budować z klocków K'NEX.
- Wybór zestawu do budowania, według zainteresowań i możliwości ucznia.
- Zaprojektowanie i budowa własnych konstrukcji z klocków K'NEX.
Uczeń:
- buduje z różnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu, np. tor przeszkód, dom , szałas;
- konstruuje urządzenia techniczne z gotowych zestawów do montażu np. dźwig, samochody, samoloty, domki, statki…
- dostrzega symetrię, zauważa, że jedna figura jest powiększeniem lub pomniejszeniem drugiej, kontynuuje regularny wzór;
- podejmuje działalność twórczą, posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego jak kształt, barwa, na płaszczyźnie i w przestrzeni;
- realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych;
- określa położenie obiektów względem siebie;
- w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie, dąży do wykonania zadania;
- utrzymuje porządek wokół siebie, sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymaniu porządku;
- zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych;
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej;
- współpracuje w zabawach i w sytuacjach zadaniowych;
- wie, że nie wolno zabierać cudzej własności bez pozwolenia, nie niszczy cudzych rzeczy;
- radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga wyobraźni i konsekwencji.
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
Budowanie z klocków K'NEX
Tematyka zajęć:
- Oglądanie pokazu i instrukcja jak budować z klocków K'NEX.
- Wybór zestawu do budowania, według zainteresowań i możliwości ucznia.
- Zaprojektowanie i budowa własnych konstrukcji z klocków K'NEX.
Uczeń:
- organizuje sobie miejsce pracy, szacuje czas trwania konkretnych działań;
- konstruuje modele urządzeń technicznych posługując się gotowymi zestawami do montażu mechanicznego.
Do pobrania:
Tematyka zajęć KNEXARIUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć KNEXARIUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>
Budowanie z klocków KNEX rozwija funkcje motoryczne uczniów.
- Szczegóły
- Redaktor
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 11 luty 2014
- Odsłony: 1377
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
JAK CZŁOWIEK POZNAJE ŚWIAT?
CZŁOWIEK I JEGO ZMYSŁY
Tematyka zajęć:
- Pogadanka o zmysłach. (5 min)
- Sprawdź swój węch: kuchnia aromatów. (5 min)
- Sprawdź swój wzrok: proste iluzje optyczne, magiczne lustra, widzenie barw. (15 min)
- Sprawdź swój dotyk: magiczne pudełko, subiektywne odczuwanie temperatury. (10 min)
- Sprawdź swój słuch: zobaczyć dźwięk, miernik dźwięku. (10 min)
Uczeń:
- właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych;
- nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi (np. serce, płuca, żołądek);
- posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach;
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
JAK CZŁOWIEK POZNAJE ŚWIAT?
CZŁOWIEK I JEGO ZMYSŁY
Tematyka zajęć:
- Pogadanka o zmysłach. (5 min)
- Sprawdź swój węch: kuchnia aromatów. (5 min)
- Sprawdź swój wzrok: proste iluzje optyczne, magiczne lustra, widzenie barw, alfabet Braille’a, alkogogle, test na daltonizm. (15 min)
- Sprawdź swój dotyk: magiczne pudełko, subiektywne odczuwanie temperatury. (10 min)
- Sprawdź swój słuch: zobaczyć dźwięk, miernik dźwięku. (10 min)
Uczeń:
- uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji;
- nazywa zmysły człowieka i wyjaśnia ich rolę w poznawaniu przyrody, stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych;
- opisuje rolę zmysłów w odbieraniu wrażeń ze środowiska zewnętrznego;
- charakteryzuje podstawowe zasady ochrony narządów wzroku i słuchu;
Do pobrania:
Tematyka zajęć HUMANICUM II dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 11 styczeń 2014
- Odsłony: 1659
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
I GRA MUZYKA
Tematyka zajęć:
- Zapisywanie dźwięku. Podstawowe wiadomości o notacji muzycznej. Notacja graficzna. (20 min)
- „Studio dźwięku”. Tworzenie prostych kompozycji i utrwalenie dźwięku. (25 min)
Zapisy podstawy programowej:
- pięciolinia, klucz wiolinowy;
- do re mi fa sol na pięciolinii;
- zapis komputerowo-graficzny na pięciolinii;
- odczyt prostych melodii z nut;
- improwizacja: naśladowanie zjawisk, tworzenie ryt-mów, komponowanie barw dźwiękowych;
- realizacja własnego nagrania muzycznego;
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie;
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
I GRA MUZYKA
Tematyka zajęć:
- Zapisywanie dźwięku. Podstawowe wiadomości o notacji muzycznej. Notacja graficzna. (25 min.)
- „Studio dźwięku”. Muzyka komputerowa, utrwalenie i przekazywanie dźwięku (20 min.)
Zapisy podstawy programowej:
- pięciolinia, klucze muzyczne, wartości rytmiczne, takt, określenia dynamiczne
- zapisanie gamy C-dur na pięciolinii
- sposoby notacji muzycznej: rękopis oraz zapis graficzny na nośniku komputerowym.
- odczyt prostych melodii z nut
- fale radiowe, telewizja, Internet, nagrywanie płyt CD
- proste dźwiękowe programy muzyczne
- poznanie instrumentów komputerowych
- realizacja własnego nagrania muzycznego
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie
Do pobrania:
Tematyka zajęć INSTRUMENTARIUM II dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć INSTRUMENTARIUM II dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>