- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 11 styczeń 2014
- Odsłony: 2038
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
MUZYKA WOKÓŁ NAS
Tematyka zajęć:
- Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu muzyki. (10 min)
- „Garaż muzyczny” - ćwiczenia umuzykalniające - kształtujące poczucie rytmu oraz wyobraźnię muzyczną (bum bum rurki, perkusja i inne instrumenty muzyczne). (35 min)
Zapisy podstawy programowej:
- odczytywanie nut;
- granie prostych rytmów na instrumentach perkusyjnych – powtarzanie i improwizacja;
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie;
- rozróżnianie i stosowanie podstawowych pojęć muzycznych – tempo, dynamika, rytm, melodia, akompaniament, gama, wysokość dźwięku, nazewnictwo instrumentów;
- gra na instrumentach takich jak: perkusja elektroniczna, keyboard, gitara elektroniczna, bębny, ze-staw Orffa, bum bum rurki oraz wykorzystanie do gry programu muzycznego GarageBand na iPada;
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
MUZYKA WOKÓŁ NAS
Tematyka zajęć:
- „Garaż muzyczny” – ćwiczenia rytmiczne, improwizacje oraz gra z akompaniamentem z wykorzystaniem najprostszych, akustycznych oraz elektronicznych instrumentów. (20 min)
- Przypomnienie wiadomości z zakresu elementów dzieła muzycznego. (15 min)
- Komponowanie muzyki na tablecie. (10 min)
Zapisy podstawy programowej:
- przypomnienie terminów muzycznych, takich jak: melodia, akompaniament, rytm, dźwięk, akord, gama, tempo;
- gra na instrumentach perkusyjnych w zespole (improwizacja do akompaniamentu gitary);
- odczyt prostych melodii z nut;
- gra na instrumentach akustycznych i elektronicznych – perkusja, gitara, keyboard, bębny, zaklinacz deszczu, fleksaton, wywoływacz burzy, bum bum rurki;
- przypomnienie nazw instrumentów oraz wprowadzenie nowych terminów związanych z instrumentami (np. nazwy elementów perkusji);
- improwizacja na keyboardzie z wykorzystaniem akompaniamentu i „przejść”.
Do pobrania:
Tematyka zajęć INSTRUMENTARIUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć INSTRUMENTARIUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>
- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 11 styczeń 2014
- Odsłony: 2256
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
ILE WAŻY SŁOŃ, ILE MIERZY SZYJA ŻYRAFY?
Tematyka zajęć:
- Linijka, metr, dalmierz, drogomierz … - mierzymy otaczający nasz świat. (15 min)
- Ile waży litr wody? - odmierzamy różne płyny za pomocą miarki i korzystamy z wagi do określenia ich ciężaru. (10min)
- Stacja pogody - odczytujemy wskazania różnych termometrów. (10min)
- Liczby, cyferki i różne zbiory - praca w grupach. (10min)
Uczeń:
- mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości, posługuje się jednostkami milimetr, centymetr, metr, wykonuje łatwe obliczenia dotyczące tych miar;
- żywa pojęcia kilometr w sytuacjach życiowych;
- waży przedmioty, różnicuje przedmioty cięższe i lżejsze, wie, że towar w sklepie jest pakowany według wagi, używa określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram, wykonuje łatwe obliczenia, używając tych miar;
- odmierza płyny różnymi miarkami, używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra;
- odczytuje temperaturę;
- nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku;
- radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania;
- wyznacza sumy i różnice liczb, manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych;
- porównuje liczby w zakresie 1000( słownie i z użyciem znaków <,>,=)
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
MATEMATYKA INACZEJ
Tematyka zajęć:
- Liczby naturalne, oś liczbowa.
- Działania na liczbach naturalnych.
- Ułamki zwykłe i dziesiętne.
- Kąty.
- Wielokąty, koła, okręgi.
- Bryły, siatki brył.
- Obliczenia w geometrii.
- Obliczenia praktyczne.
Uczeń:
- interpretuje liczby naturalne na osi liczbowej;
- porównuje liczby naturalne;
- rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 2,3,5,9,10;
- dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne o co najwyżej dwóch cyfrach znaczących, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej;
- mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową;
- opisuje część pewnej całości za pomocą ułamka;
- zaznacza ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na osi liczbowej;
- porównuje ułamki zwykłe i dziesiętne;
- porównuje kąty;
- rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne, równoboczne i równoramienne;
- rozpoznaje i nazywa kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez;
- zna najważniejsze własności kwadratu, rombu, prostokąta, równoległoboku, trapezu;
- rozpoznaje graniastosłupy proste, ostrosłupy, walce, stożki i kule w sytuacjach praktycznych i wskazuje te bryły wśród innych modeli brył;
- rozpoznaje siatki graniastosłupów prostych i ostrosłupów;
- oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków;
- oblicza pola: kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu w sytuacjach praktycznych;
- stosuje jednostki objętości i pojemności: litr, mililitr, dm3, m3, cm3, mm3;
- wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;
- wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach;
- odczytuje temperaturę (dodatnią i ujemną);
- zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: metr, centymetr, decymetr, milimetr, kilometr;
- zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, kilogram, dekagram, tona;
Do pobrania:
Tematyka zajęć MATHEMETRUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć MATHEMETRUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>
- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 11 styczeń 2014
- Odsłony: 2196
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
W KRAINIE ZJAWISK ELEKTRYCZNYCH I MAGNETYCZNYCH
Tematyka zajęć:
- Elektryzowanie ciał. (15 min) Doświadczenia z: maszyną elektrostatyczną, generatorem Van de Graffa, elektroforem, elektroskopami.
Omawianie zjawiska elektryzowania ciał wykonanych z różnych materiałów: szkło, ebonit, różne metale, papier i inne tworzy-wa sztuczne. - Badanie materiałów przewodzących i nieprzewodzących prąd elektryczny. (10 min)
Materiały wykorzystane do badania przewodnictwa prądu elektrycznego: pręty metalowe( aluminiowy, stalowy, żelazny), szklane, plastikowe.
Omawianie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. - Oddziaływanie magnetyczne – proste doświadczenia. (10 min)
- Ziemia jako magnes. (5 min)
- Sposoby oszczędzania energii elektrycznej na podstawie modeli elektrowni wiatrowej i baterii słonecznych. (5 min)
Uczeń:
- podaje przykłady zjawisk elektrycznych w przyrodzie (np. wyładowania atmosferyczne, elektryzowanie się włosów podczas czesania);
- demonstruje elektryzowanie się ciał i ich oddziaływania na przedmioty wykonane z różnych sub-stancji;
- wymienia podstawowe zasady bezpiecznego za-chowania się w domu, w tym posługiwania się urządzeniami elektrycznymi;
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- bada i opisuje właściwości magnesów oraz ich wzajemne oddziaływanie, a także oddziaływanie na różne substancje;
- uzasadnia potrzebę i podaje sposoby oszczędzania energii elektrycznej;
- wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr);
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
W KRAINIE ZJAWISK ELEKTRYCZNYCH I MAGNETYCZNYCH
Tematyka zajęć:
- Elektryzowanie ciał. (10min)
Doświadczenia z: maszyną elektrostatyczną, generatorem Van de Graaffa, elektroforem, elektroskopami.
Omawianie zjawiska elektryzowania ciał wykonanych z różnych materiałów: szkło, ebonit, różne metale, papier i inne tworzy-wa sztuczne. - Budowa prostych obwodów elektrycznych z wykorzystaniem schematów.(10min)
Pomiar napięcia i natężenia za pomocą mierników. - Badanie materiałów przewodzących i nieprzewodzących prąd elektryczny. (5min)
Materiały wykorzystane do badania przewodnictwa prądu elektrycznego: pręty metalowe( aluminiowy, stalowy, żelazny), szklane, plastikowe.
Omawianie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. - Dobieranie odpowiednich źródeł napięcia elektrycznego do odbiorników. (5min)
- Oddziaływanie magnetyczne – proste doświadczenia. (5min)
- Ziemia jako magnes. (5min)
Doświadczenie z lewitującymi magnesami - Zasada działania kompasu i jego zastosowanie. (5min)
- Sposoby oszczędzania energii elektrycznej na podstawie modeli elektrowni wiatrowej i baterii słonecznych. (5min)
Uczeń:
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- wymienia źródła prądu elektrycznego i dobiera je do odbiorników, uwzględniając napięcie elektryczne;
- opisuje skutki przepływu prądu w domowych urządzeniach elektrycznych, opisuje i stosuje zasady bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi;
- zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych;
- bada i opisuje właściwości magnesów oraz ich wzajemne oddziaływanie, a także oddziaływanie na różne substancje;
- wyjaśnia zasadę działania kompasu, wymienia czynniki zakłócające prawidłowe działanie kompasu;
- uzasadnia potrzebę i podaje sposoby oszczędzania energii elektrycznej;
- wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr).
Do pobrania:
Tematyka zajęć ELEKTROMAGNETICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć ELEKTROMAGNETICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>
- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 16 grudzień 2013
- Odsłony: 2063
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 - 90 min.
MAŁY NAUKOWIEC PROWADZI EKSPERYMENTY
I DBA O ŚRODOWISKO
LUB (W ZALEŻNOŚCI OD POGODY)
ŻYĆ W ZGODZIE Z NATURĄ
Tematyka zajęć:
- Wędrówka substancji w roślinach. (15 min)
- Czy uniesiesz powietrze. (15 min)
- Zabawy z dwutlenkiem węgla. (15 min)
- Segregowanie odpadów. (15 min)
- Energia odnawialna – budowa i pokaz działania modeli urządzeń wiatrowych, słonecznych, baterii z owoców. (zabawa i pokaz 30 min)
LUB - Wycieczka do lasu i ogrodu. (45 – 90 min) (zależne od pogody)
Uczeń:
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecanie lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo;
- opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, na łące i w zbiornikach wodnych;
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 - 90 min.
ŻYĆ W ZGODZIE Z NATURĄ
Tematyka zajęć:
- Obserwacja tkanek człowieka takich jak krew, naskórek, mięsień serca itp. (15 min)
- Tworzenie własnych preparatów z cebuli. (30 min)
- Budowanie prostych cząsteczek z kulek modelowych z instrukcją: woda, dwutlenek węgla, amoniak, metan, cukry. (15 min)
- Składniki powietrza. (15 min)
- Czy uniesiesz powietrze. (15 min)
MŁODY NAUKOWIEC EKSPERYMENTUJE
I DBA O ŚRODOWISKO
Tematyka zajęć:
- Filtrowanie wody. (10 min.)
- Ochrona wody – jakość wody skażonej ole-jem. (5 min)
- Działanie alkoholu na białko jaja kurzego. (doświadczenie pokazowe 10 min)
- Elektroliza wody, oraz eksperymenty ze spa-laniem wodoru i różnych substancji. Produkty spalania i oddychania – CO2. (20 min)
- Zabawa z CO2. (eksperyment pokazowy 15 min)
- Budowanie i zasada działania modeli związanych z odnawialnymi źródłami energii. (20 min)
- Segregacja odpadów. (10min)
Uczeń:
- podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;
- posługuje się pojęciem drobina jako najmniejszym elementem budującym materię;
- opisuje skład materii jako zbiór różnego rodzaju drobin tworzących różne substancje i ich mieszani-ny;
- wykonuje i opisuje proste doświadczenia wykazujące istnienie powietrza i ciśnienia atmosferycznego;
- prowadzi obserwacje i proste doświadczenia wykazujące zanieczyszczenie najbliższego otoczenia (powietrza, wody, gleby);
- proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
- wykazuje doświadczalnie, że czynnikiem niezbędnym do spalania jest tlen, identyfikuje produkty spalania i oddychania: dwutlenek węgla, para wodna, oraz podaje ich nazwy;
- uzasadnia potrzebę segregacji odpadów, wskazując na możliwość ich ponownego przetworzenia;
LUB (W ZALEŻNOŚCI OD POGODY)
WSTĘP DO EKOLOGII CZYLI O ZALEŻNOŚCIACH W PRZYRODZIE
Tematyka zajęć:
- Wycieczka do lasu i ogrodu w poszukiwaniu i nazywanie elementów przyrody ożywionej i nieożywionej wskazując zależności między nimi. (45 min)
- Wycieczka do lasu i ogrodu z zestawem COBRA 4 do badania środowiska i pogody. (45 min)
Uczeń:
- rozpoznaje w terenie przyrodnicze (nieożywione i ożywione) oraz antropogeniczne składniki krajobrazu i wskazuje zależności między nimi;
- wymienia nazwy składników pogody (temperatura powietrza, opady i ciśnienie atmosferyczne, kierunek i siła wiatru) oraz przyrządów służących do ich pomiaru,
- podaje jednostki pomiaru temperatury i opadów stosowane w meteorologii;
Do pobrania:
Tematyka zajęć ECOLOGICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć ECOLOGICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>
- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 14 grudzień 2013
- Odsłony: 1745
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
ZACZAROWANY ŚWIAT MUZYKI
Tematyka zajęć:
- Zagadki z muzycznej szufladki. (5 min)
- Ciekawostki muzyczne. (5 min)
- Zabawy improwizacyjne i muzyczno-ruchowe. (20 min)
- Ćwiczenia relaksacyjne. (15 min)
Uczeń:
- świadomie i aktywnie słucha muzyki, wyraża swoje doznania w sposób werbalny i niewerbalny;
- określa cechy i charakter słuchanych utworów za pomocą środków pozamuzycznych;
- tworzy proste improwizacje ruchowe do muzyki;
- rozwija i ćwiczy poczucie rytmu, słuchu muzycznego, pamięci muzycznej;
- przygotowuje się do prawidłowego odbioru muzyki klasycznej i kulturalnego zachowania podczas koncertów;
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
ZACZAROWANY ŚWIAT MUZYKI
Tematyka zajęć:
- Ciekawostki ze świata muzyki. (10 min)
- Improwizacje i zabawy muzyczno-ruchowe. (20 min)
- Ćwiczenia relaksacyjne. (15 min)
Uczeń:
- przypomina podstawowe rodzaje głosów ludzkich, instrumentów oraz zespołów wykonawczych;
- aktywnie słucha muzyki, interpretuje utwory za pomocą terminów muzycznych oraz własnych odczuć;
- tworzy improwizacje ruchowe, rytmiczne;
- przypomina nazwy epok w dziejach muzyki;
- poznaje wybrane dzieła muzyczne kompozytorów różnych epok;
Do pobrania:
Tematyka zajęć MUSICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć MUSICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>