I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
MUZYKA WOKÓŁ NAS

Tematyka zajęć:

  • Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu muzyki. (10 min)
  • „Garaż muzyczny” - ćwiczenia umuzykalniające - kształtujące poczucie rytmu oraz wyobraźnię muzyczną (bum bum rurki, perkusja i inne instrumenty muzyczne). (35 min)

Zapisy podstawy programowej:

  • odczytywanie nut;
  • granie prostych rytmów na instrumentach perkusyjnych – powtarzanie i improwizacja;
  • kształtowanie umiejętności pracy w grupie;
  • rozróżnianie i stosowanie podstawowych pojęć muzycznych – tempo, dynamika, rytm, melodia, akompaniament, gama, wysokość dźwięku, nazewnictwo instrumentów;
  • gra na instrumentach takich jak: perkusja elektroniczna, keyboard, gitara elektroniczna, bębny, ze-staw Orffa, bum bum rurki oraz wykorzystanie do gry programu muzycznego GarageBand na iPada;

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
MUZYKA WOKÓŁ NAS

Tematyka zajęć:

  • „Garaż muzyczny” – ćwiczenia rytmiczne, improwizacje oraz gra z akompaniamentem z wykorzystaniem najprostszych, akustycznych oraz elektronicznych instrumentów. (20 min)
  • Przypomnienie wiadomości z zakresu elementów dzieła muzycznego. (15 min)
  • Komponowanie muzyki na tablecie. (10 min)

Zapisy podstawy programowej:

  • przypomnienie terminów muzycznych, takich jak: melodia, akompaniament, rytm, dźwięk, akord, gama, tempo;
  • gra na instrumentach perkusyjnych w zespole (improwizacja do akompaniamentu gitary);
  • odczyt prostych melodii z nut;
  • gra na instrumentach akustycznych i elektronicznych – perkusja, gitara, keyboard, bębny, zaklinacz deszczu, fleksaton, wywoływacz burzy, bum bum rurki;
  • przypomnienie nazw instrumentów oraz wprowadzenie nowych terminów związanych z instrumentami (np. nazwy elementów perkusji);
  • improwizacja na keyboardzie z wykorzystaniem akompaniamentu i „przejść”.

 Do pobrania:

   Tematyka zajęć INSTRUMENTARIUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć INSTRUMENTARIUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
ILE WAŻY SŁOŃ, ILE MIERZY SZYJA ŻYRAFY?

Tematyka zajęć:

  • Linijka, metr, dalmierz, drogomierz … - mierzymy otaczający nasz świat. (15 min)
  • Ile waży litr wody? - odmierzamy różne płyny za pomocą miarki i korzystamy z wagi do określenia ich ciężaru. (10min)
  • Stacja pogody - odczytujemy wskazania różnych  termometrów. (10min)
  • Liczby, cyferki i różne zbiory - praca w grupach. (10min)

Uczeń:

  • mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości, posługuje się jednostkami milimetr, centymetr, metr, wykonuje łatwe obliczenia dotyczące tych miar;
  • żywa pojęcia kilometr w sytuacjach życiowych;
  • waży przedmioty, różnicuje przedmioty cięższe i lżejsze, wie, że towar w sklepie  jest pakowany według wagi, używa określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram, wykonuje łatwe obliczenia, używając tych miar;
  • odmierza płyny różnymi miarkami, używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra;
  • odczytuje temperaturę;
  • nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku;
  • radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania;
  • wyznacza sumy i różnice liczb, manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych;
  • porównuje liczby w zakresie 1000( słownie i z użyciem znaków  <,>,=)

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
MATEMATYKA INACZEJ

Tematyka zajęć:

  • Liczby naturalne, oś liczbowa.
  • Działania na liczbach naturalnych.
  • Ułamki zwykłe i dziesiętne.
  • Kąty.
  • Wielokąty, koła, okręgi.
  • Bryły, siatki brył.
  • Obliczenia w geometrii.
  • Obliczenia praktyczne.

Uczeń:

  • interpretuje liczby naturalne na osi liczbowej;
  • porównuje liczby naturalne;
  • rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 2,3,5,9,10;
  • dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne o co najwyżej dwóch cyfrach znaczących, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej;
  • mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową;
  • opisuje część pewnej całości za pomocą ułamka;
  • zaznacza ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na osi liczbowej;
  • porównuje ułamki zwykłe i dziesiętne;
  • porównuje kąty;
  • rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne, równoboczne i równoramienne;
  • rozpoznaje i nazywa kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez;
  • zna najważniejsze własności kwadratu, rombu, prostokąta, równoległoboku, trapezu;
  • rozpoznaje graniastosłupy proste, ostrosłupy, walce, stożki i kule w sytuacjach praktycznych i wskazuje te bryły wśród innych modeli brył;
  • rozpoznaje siatki graniastosłupów prostych i ostrosłupów;
  • oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków;
  • oblicza pola: kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu w sytuacjach praktycznych;
  • stosuje jednostki objętości i pojemności: litr, mililitr, dm3, m3, cm3, mm3;
  • wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;
  • wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach;
  • odczytuje temperaturę (dodatnią i ujemną);
  • zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: metr, centymetr, decymetr, milimetr, kilometr;
  • zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, kilogram, dekagram, tona;

 Do pobrania:

   Tematyka zajęć MATHEMETRUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć MATHEMETRUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
W KRAINIE ZJAWISK ELEKTRYCZNYCH I MAGNETYCZNYCH 

Tematyka zajęć:

  • Elektryzowanie ciał. (15 min) Doświadczenia z: maszyną elektrostatyczną,  generatorem Van de Graffa, elektroforem, elektroskopami.
    Omawianie zjawiska elektryzowania ciał wykonanych z różnych materiałów: szkło, ebonit, różne metale, papier i inne tworzy-wa sztuczne.
  • Badanie materiałów przewodzących i nieprzewodzących prąd elektryczny. (10 min)
    Materiały wykorzystane do badania przewodnictwa prądu elektrycznego: pręty metalowe( aluminiowy, stalowy, żelazny), szklane, plastikowe.
    Omawianie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych.
  • Oddziaływanie magnetyczne – proste doświadczenia. (10 min)
  • Ziemia jako magnes. (5 min)
  • Sposoby oszczędzania energii elektrycznej na podstawie modeli elektrowni wiatrowej i baterii słonecznych. (5 min)

Uczeń:

  • podaje przykłady zjawisk elektrycznych w przyrodzie (np. wyładowania atmosferyczne, elektryzowanie się włosów podczas czesania);
  • demonstruje elektryzowanie się ciał i ich oddziaływania na przedmioty wykonane z różnych sub-stancji;
  • wymienia podstawowe zasady bezpiecznego za-chowania się w domu, w tym posługiwania się urządzeniami elektrycznymi;
  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • bada i opisuje właściwości magnesów oraz ich wzajemne oddziaływanie, a także oddziaływanie na różne substancje;
  • uzasadnia potrzebę i podaje sposoby oszczędzania energii elektrycznej;
  • wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr);

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
W KRAINIE ZJAWISK ELEKTRYCZNYCH I MAGNETYCZNYCH

Tematyka zajęć:

  • Elektryzowanie ciał. (10min)
    Doświadczenia z: maszyną elektrostatyczną,  generatorem Van de Graaffa, elektroforem, elektroskopami.
    Omawianie zjawiska elektryzowania ciał wykonanych z różnych materiałów: szkło, ebonit, różne metale, papier i inne tworzy-wa sztuczne.
  • Budowa prostych obwodów elektrycznych z wykorzystaniem schematów.(10min)
    Pomiar napięcia i natężenia za pomocą mierników.
  • Badanie materiałów przewodzących i nieprzewodzących prąd elektryczny. (5min)
    Materiały wykorzystane do badania przewodnictwa prądu elektrycznego: pręty metalowe( aluminiowy, stalowy, żelazny), szklane, plastikowe.
    Omawianie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych.
  • Dobieranie odpowiednich  źródeł napięcia elektrycznego do odbiorników. (5min)
  • Oddziaływanie magnetyczne – proste doświadczenia. (5min)
  • Ziemia jako magnes. (5min)
    Doświadczenie z lewitującymi magnesami
  • Zasada działania kompasu i jego zastosowanie. (5min)
  • Sposoby oszczędzania energii elektrycznej na podstawie modeli elektrowni wiatrowej i baterii słonecznych. (5min)

Uczeń:

  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • wymienia źródła prądu elektrycznego i dobiera je do odbiorników, uwzględniając napięcie elektryczne;
  • opisuje skutki przepływu prądu w domowych urządzeniach elektrycznych, opisuje i stosuje zasady bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi;
  • zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych;
  • bada i opisuje właściwości magnesów oraz ich wzajemne oddziaływanie, a także oddziaływanie na różne substancje;
  • wyjaśnia zasadę działania kompasu, wymienia czynniki zakłócające prawidłowe działanie kompasu;
  • uzasadnia potrzebę i podaje sposoby oszczędzania energii elektrycznej;
  • wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr).

 Do pobrania:

   Tematyka zajęć ELEKTROMAGNETICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć ELEKTROMAGNETICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 - 90 min.
MAŁY NAUKOWIEC PROWADZI EKSPERYMENTY
I DBA O ŚRODOWISKO

LUB (W ZALEŻNOŚCI OD POGODY)

ŻYĆ W ZGODZIE Z NATURĄ

Tematyka zajęć:

  • Wędrówka substancji w roślinach. (15 min)
  • Czy uniesiesz powietrze. (15 min)
  • Zabawy z dwutlenkiem węgla. (15 min)
  • Segregowanie odpadów. (15 min)
  • Energia odnawialna – budowa i pokaz działania modeli urządzeń wiatrowych, słonecznych, baterii z owoców. (zabawa i pokaz 30 min)
    LUB
  • Wycieczka do lasu i ogrodu.  (45 – 90 min) (zależne od pogody)

Uczeń:

  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w środowisku; wie, jakie zniszczenia w  przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecanie lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo;
  • opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, na łące i w zbiornikach wodnych;

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 - 90 min.
ŻYĆ W ZGODZIE Z NATURĄ

Tematyka zajęć:

  • Obserwacja tkanek człowieka takich jak krew, naskórek, mięsień serca itp. (15 min)
  • Tworzenie własnych preparatów z cebuli. (30 min)
  • Budowanie prostych cząsteczek z kulek modelowych z instrukcją: woda, dwutlenek węgla, amoniak, metan,  cukry. (15 min)
  • Składniki powietrza. (15 min)
  • Czy uniesiesz powietrze. (15 min)

MŁODY NAUKOWIEC EKSPERYMENTUJE
I DBA O ŚRODOWISKO

Tematyka zajęć:

  • Filtrowanie wody. (10 min.)
  • Ochrona wody – jakość wody skażonej ole-jem. (5 min)
  • Działanie alkoholu na białko jaja kurzego. (doświadczenie pokazowe 10 min)
  • Elektroliza wody, oraz eksperymenty ze spa-laniem wodoru i różnych substancji. Produkty spalania i oddychania – CO2.  (20 min)
  • Zabawa z CO2. (eksperyment pokazowy 15 min)
  • Budowanie i zasada działania modeli związanych z odnawialnymi źródłami energii. (20 min)
  • Segregacja odpadów. (10min)

Uczeń:

  • podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;
  • posługuje się pojęciem drobina jako najmniejszym elementem budującym materię;
  • opisuje skład materii jako zbiór różnego rodzaju drobin tworzących różne substancje i ich mieszani-ny;
  • wykonuje i opisuje proste doświadczenia wykazujące istnienie powietrza i ciśnienia atmosferycznego;
  • prowadzi obserwacje i proste doświadczenia wykazujące zanieczyszczenie najbliższego otoczenia (powietrza, wody, gleby);
  • proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
  • wykazuje doświadczalnie, że czynnikiem niezbędnym do spalania jest tlen, identyfikuje produkty spalania i oddychania: dwutlenek węgla, para wodna, oraz podaje ich nazwy;
  • uzasadnia potrzebę segregacji odpadów, wskazując na możliwość ich ponownego przetworzenia;

LUB (W ZALEŻNOŚCI OD POGODY)

WSTĘP DO EKOLOGII CZYLI O ZALEŻNOŚCIACH W PRZYRODZIE

Tematyka zajęć:

  • Wycieczka do lasu i ogrodu w poszukiwaniu i nazywanie elementów przyrody ożywionej i nieożywionej wskazując zależności między nimi.  (45 min)
  • Wycieczka do lasu i ogrodu z zestawem COBRA 4 do badania środowiska i pogody. (45 min)

Uczeń:

  • rozpoznaje w terenie przyrodnicze (nieożywione i ożywione) oraz antropogeniczne składniki krajobrazu i wskazuje zależności między nimi;
  • wymienia nazwy składników pogody (temperatura powietrza, opady i ciśnienie atmosferyczne, kierunek i siła wiatru) oraz przyrządów służących do ich pomiaru,
  • podaje jednostki pomiaru temperatury i opadów stosowane w meteorologii;

 Do pobrania:

    Tematyka zajęć ECOLOGICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć ECOLOGICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
ZACZAROWANY ŚWIAT MUZYKI

Tematyka zajęć:

  • Zagadki z muzycznej szufladki. (5 min)
  • Ciekawostki muzyczne. (5 min)
  • Zabawy improwizacyjne i muzyczno-ruchowe. (20 min)
  • Ćwiczenia relaksacyjne. (15 min)

Uczeń:

  • świadomie i aktywnie słucha muzyki, wyraża swoje doznania w sposób werbalny i niewerbalny;
  • określa cechy i charakter słuchanych utworów za pomocą środków pozamuzycznych;
  • tworzy proste improwizacje ruchowe do muzyki;
  • rozwija i ćwiczy poczucie rytmu, słuchu muzycznego, pamięci muzycznej;
  • przygotowuje się do prawidłowego odbioru muzyki klasycznej i kulturalnego zachowania podczas koncertów;

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
ZACZAROWANY ŚWIAT MUZYKI

Tematyka zajęć:

  • Ciekawostki ze świata muzyki. (10 min)
  • Improwizacje i zabawy muzyczno-ruchowe. (20 min)
  • Ćwiczenia relaksacyjne. (15 min)

Uczeń:

  • przypomina podstawowe rodzaje głosów ludzkich, instrumentów oraz zespołów wykonawczych;
  • aktywnie słucha muzyki, interpretuje utwory za pomocą terminów muzycznych oraz własnych odczuć;
  • tworzy improwizacje ruchowe, rytmiczne;
  • przypomina nazwy epok w dziejach muzyki;
  • poznaje wybrane dzieła muzyczne kompozytorów różnych epok;

 Do pobrania:

   Tematyka zajęć MUSICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć MUSICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com