I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
W KRAINIE ZJAWISK ELEKTRYCZNYCH I MAGNETYCZNYCH 

Tematyka zajęć:

  • Elektryzowanie ciał. (15 min) Doświadczenia z: maszyną elektrostatyczną,  generatorem Van de Graffa, elektroforem, elektroskopami.
    Omawianie zjawiska elektryzowania ciał wykonanych z różnych materiałów: szkło, ebonit, różne metale, papier i inne tworzy-wa sztuczne.
  • Badanie materiałów przewodzących i nieprzewodzących prąd elektryczny. (10 min)
    Materiały wykorzystane do badania przewodnictwa prądu elektrycznego: pręty metalowe( aluminiowy, stalowy, żelazny), szklane, plastikowe.
    Omawianie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych.
  • Oddziaływanie magnetyczne – proste doświadczenia. (10 min)
  • Ziemia jako magnes. (5 min)
  • Sposoby oszczędzania energii elektrycznej na podstawie modeli elektrowni wiatrowej i baterii słonecznych. (5 min)

Uczeń:

  • podaje przykłady zjawisk elektrycznych w przyrodzie (np. wyładowania atmosferyczne, elektryzowanie się włosów podczas czesania);
  • demonstruje elektryzowanie się ciał i ich oddziaływania na przedmioty wykonane z różnych sub-stancji;
  • wymienia podstawowe zasady bezpiecznego za-chowania się w domu, w tym posługiwania się urządzeniami elektrycznymi;
  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • bada i opisuje właściwości magnesów oraz ich wzajemne oddziaływanie, a także oddziaływanie na różne substancje;
  • uzasadnia potrzebę i podaje sposoby oszczędzania energii elektrycznej;
  • wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr);

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
W KRAINIE ZJAWISK ELEKTRYCZNYCH I MAGNETYCZNYCH

Tematyka zajęć:

  • Elektryzowanie ciał. (10min)
    Doświadczenia z: maszyną elektrostatyczną,  generatorem Van de Graaffa, elektroforem, elektroskopami.
    Omawianie zjawiska elektryzowania ciał wykonanych z różnych materiałów: szkło, ebonit, różne metale, papier i inne tworzy-wa sztuczne.
  • Budowa prostych obwodów elektrycznych z wykorzystaniem schematów.(10min)
    Pomiar napięcia i natężenia za pomocą mierników.
  • Badanie materiałów przewodzących i nieprzewodzących prąd elektryczny. (5min)
    Materiały wykorzystane do badania przewodnictwa prądu elektrycznego: pręty metalowe( aluminiowy, stalowy, żelazny), szklane, plastikowe.
    Omawianie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych.
  • Dobieranie odpowiednich  źródeł napięcia elektrycznego do odbiorników. (5min)
  • Oddziaływanie magnetyczne – proste doświadczenia. (5min)
  • Ziemia jako magnes. (5min)
    Doświadczenie z lewitującymi magnesami
  • Zasada działania kompasu i jego zastosowanie. (5min)
  • Sposoby oszczędzania energii elektrycznej na podstawie modeli elektrowni wiatrowej i baterii słonecznych. (5min)

Uczeń:

  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • wymienia źródła prądu elektrycznego i dobiera je do odbiorników, uwzględniając napięcie elektryczne;
  • opisuje skutki przepływu prądu w domowych urządzeniach elektrycznych, opisuje i stosuje zasady bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi;
  • zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych;
  • bada i opisuje właściwości magnesów oraz ich wzajemne oddziaływanie, a także oddziaływanie na różne substancje;
  • wyjaśnia zasadę działania kompasu, wymienia czynniki zakłócające prawidłowe działanie kompasu;
  • uzasadnia potrzebę i podaje sposoby oszczędzania energii elektrycznej;
  • wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr).

 Do pobrania:

   Tematyka zajęć ELEKTROMAGNETICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć ELEKTROMAGNETICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com