I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
BADAMY PRZYRODĘ

Tematyka zajęć:

  • Kodeks badacza przyrody.
  • Sposoby określanie kierunków świata. (5 min)
  • Elementy przyrody ożywionej i nieożywionej i ich znaczenie. (5 min)
  • Ogródek petrograficzny – portret skały. (10 min)
  • Jak odżywiają się rośliny? (5 min)
  • Drzewa i krzewy w ogrodzie – budowa, rodzaje, rozpoznawanie, określanie wieku. (10 min)
  • Zwierzęta w ogrodzie – rozpoznawanie, dokarmianie. (10 min)
  • Znaczenie roślin w życiu człowieka. (5 min)

Uczeń:

  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przy-rodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak: park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka);
  • wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta i rośliny środowisku i człowiekowi;
  • zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka;
  • chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzę-tom przetrwać zimę i upalne lato;
  • zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) i roślin (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia;
  • zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin (znaczenie wody, powietrza, światła słonecznego dla życia, znaczenie skał dla człowieka;
  • mierzy obwód drzewa i odczytuje z tablic jego wiek;

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
BADAMY PRZYRODĘ

Tematyka zajęć:

  • Kodeks badacza przyrody.
  • Sposoby określanie kierunków świata. (5 min)
  • Elementy przyrody ożywionej i nieożywionej i ich znaczenie. (5 min)
  • Ogródek petrograficzny – portret skały. (5 min)
  • Jak odżywiają się rośliny? (5 min)
  • Drzewa i krzewy w ogrodzie – budowa, rodzaje, rozpoznawanie, określanie wieku i wysokości. (8 min)
  • Zwierzęta w ogrodzie – rozpoznawanie, dokarmianie. (7 min)
  • Znaczenie roślin w życiu człowieka. (5 min)
  • Jak działa zegar słoneczny – czas słoneczny i urzędowy. (5 min)

Uczeń:

  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • wyznacza kierunki na widnokręgu za pomocą kompasu, gnomonu;
  • obserwuje widomą wędrówkę Słońca w ciągu do-by, miejsca wschodu, górowania i zachodu Słońca, w zależności od pory roku, wskazuje zależność między wysokością Słońca a długością cienia;
  • wykonuje pomiary np. taśmą mierniczą, szacuje odległości i wysokości w terenie;
  • rozpoznaje w terenie przyrodnicze (nieożywione i ożywione) oraz antropogeniczne składniki krajobrazu i wskazuje zależności między nimi;
  • wymienia i charakteryzuje czynniki warunkujące życie na lądzie;
  • wskazuje organizmy samożywne i cudzożywne oraz podaje podstawowe różnice w sposobie ich odżywiania się;
  • obserwuje i nazywa typowe organizmy lasu, łąki, pola uprawnego;
  • rozpoznaje i nazywa skały typowe dla miejsca za-mieszkania: piasek, glina i inne charakterystyczne dla okolicy;
  • wyjaśnia wpływ codziennych zachowań w domu, w szkole, w miejscu zabawy na stan środowiska;
  • proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
  • wykonuje nieskomplikowane rachunki.

 Do pobrania:

   Tematyka zajęć GARDENIUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć GARDENIUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com