Pracownie - Moszna
Pracownie
- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 06 grudzień 2013
- Odsłony: 2080
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
BADAMY PRZYRODĘ
Tematyka zajęć:
- Kodeks badacza przyrody.
- Sposoby określanie kierunków świata. (5 min)
- Elementy przyrody ożywionej i nieożywionej i ich znaczenie. (5 min)
- Ogródek petrograficzny – portret skały. (10 min)
- Jak odżywiają się rośliny? (5 min)
- Drzewa i krzewy w ogrodzie – budowa, rodzaje, rozpoznawanie, określanie wieku. (10 min)
- Zwierzęta w ogrodzie – rozpoznawanie, dokarmianie. (10 min)
- Znaczenie roślin w życiu człowieka. (5 min)
Uczeń:
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przy-rodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak: park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka);
- wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta i rośliny środowisku i człowiekowi;
- zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka;
- chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzę-tom przetrwać zimę i upalne lato;
- zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) i roślin (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia;
- zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin (znaczenie wody, powietrza, światła słonecznego dla życia, znaczenie skał dla człowieka;
- mierzy obwód drzewa i odczytuje z tablic jego wiek;
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
BADAMY PRZYRODĘ
Tematyka zajęć:
- Kodeks badacza przyrody.
- Sposoby określanie kierunków świata. (5 min)
- Elementy przyrody ożywionej i nieożywionej i ich znaczenie. (5 min)
- Ogródek petrograficzny – portret skały. (5 min)
- Jak odżywiają się rośliny? (5 min)
- Drzewa i krzewy w ogrodzie – budowa, rodzaje, rozpoznawanie, określanie wieku i wysokości. (8 min)
- Zwierzęta w ogrodzie – rozpoznawanie, dokarmianie. (7 min)
- Znaczenie roślin w życiu człowieka. (5 min)
- Jak działa zegar słoneczny – czas słoneczny i urzędowy. (5 min)
Uczeń:
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- wyznacza kierunki na widnokręgu za pomocą kompasu, gnomonu;
- obserwuje widomą wędrówkę Słońca w ciągu do-by, miejsca wschodu, górowania i zachodu Słońca, w zależności od pory roku, wskazuje zależność między wysokością Słońca a długością cienia;
- wykonuje pomiary np. taśmą mierniczą, szacuje odległości i wysokości w terenie;
- rozpoznaje w terenie przyrodnicze (nieożywione i ożywione) oraz antropogeniczne składniki krajobrazu i wskazuje zależności między nimi;
- wymienia i charakteryzuje czynniki warunkujące życie na lądzie;
- wskazuje organizmy samożywne i cudzożywne oraz podaje podstawowe różnice w sposobie ich odżywiania się;
- obserwuje i nazywa typowe organizmy lasu, łąki, pola uprawnego;
- rozpoznaje i nazywa skały typowe dla miejsca za-mieszkania: piasek, glina i inne charakterystyczne dla okolicy;
- wyjaśnia wpływ codziennych zachowań w domu, w szkole, w miejscu zabawy na stan środowiska;
- proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
- wykonuje nieskomplikowane rachunki.
Do pobrania:
Tematyka zajęć GARDENIUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć GARDENIUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>