Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu pod kierownictwem Tomasza Koniny od wielu sezonów jest miejscem spotkania i dialogu młodego polskiego Teatru. Przestrzenią, w której znajduje dla siebie miejsce i uzasadnienie wszystko, co w nim nowatorskie, twórcze, ryzykowne, przekraczające granice i podważające kanony. Swoje spektakle tworzą tu reżyserzy, od kilku lat wyznaczający poziom i stylistykę polskiego Teatru (Maja Kleczewska, Krzysztof Garbaczewski, Paweł Świątek). Uznany przez krytyków i teatrologów za jeden z najciekawszych ośrodków teatralnych w Polsce, jest ceniony również jako miejsce najważniejszych debiutów ostatnich lat.

Od kilku lat współpracuje z ważnymi festiwalami w Europie i na świecie. Partnerzy Teatru  to m.in. The Globe Theatre London w Wielkiej Brytanii, Seoul Performing Arts Festival w Korei, Tbilisi International Festival of Theatre w Gruzji, LaMaMa Theatre New York w Stanach Zjednoczonych, The Studio Players Istanbul w Turcji oraz wszystkie liczące się festiwale teatralne w Polsce z Warszawskimi Spotkaniami Teatralnymi i „Boską Komedią” w Krakowie na czele.
W roku 2014 Teatr włączył się także w realizację projektu "Fascynujący świat nauki i technologii" oferując ciekawe warsztaty sceniczno-teatralne dla uczniów szkół podstawowych.

W repertuarze Teatru można znaleźć szeroką ofertę programową skierowaną do różnych grup widzów – interpretacje klasyki polskiej i powszechnej, współczesny dramat europejski, spektakle muzyczne, komediowe, instalacje teatralne, jak również interdyscyplinarne programy edukacyjne przeznaczone dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom oraz prośbie opolskich melomanów, obok działalności artystycznej (koncertowej), Filharmonia Opolska rozwijała spektrum działalności edukacyjno-koncertowej.

Ze stałych wydarzeń edukacyjnych na uwagę zasługują "Niedzielne koncerty dla dzieci i młodzieży" – będący cyklem koncertów kameralnych odbywających się w Sali koncertowej lub na Scenie klubowej Filharmonii Opolskiej.

W koncertach biorą udział zawodowi muzycy, wchodzący w skład Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej, jak również młodzi artyści - uczniowie szkół muzycznych z całej Polski. Podczas spotkań z "żywą muzyką", najmłodsi melomani  maja okazję dotknąć instrumentu, a nawet spróbować na nim zagrać. Tematyka spotkań odpowiednio dostosowywana jest tematycznie do pory  roku, bądź też obchodzonych świąt. Kontynuując ukazywanie sztuki w różnych dziedzinach  życia, od sezonu artystycznego 2012/2013, Filharmonia Opolska rozpoczęła nowy projekt edukacyjny - "Sztuka niejedno ma imię". Każde spotkanie z milusińskimi łączy w sobie elementy plastyki i muzyki. Spotkanie rozpoczynają warsztaty plastyczne, następnie temat kontynuowany jest w formie muzycznej - koncert kameralny.

Filharmonia Opolska  realizuje również zajęcia warsztatowe dla uczniów klas I-VI szkoły podstawowej w ramach projektu „Fascynujący świat nauki i technologii”, realizowany przez Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu.

 

Muzeum Śląska Opolskiego jest instytucją z ponad 100 letnią tradycją. Zostało założone w 1900 roku jako Muzeum Miejskie w Opolu (Städtische Museum Oppeln). W 1950 roku zmieniono jego nazwę na Muzeum Śląska Opolskiego, pod którą funkcjonuje obecnie.

Od początku istnienia Muzeum było placówką wielodziałową. Aktualnie tworzy ją siedem działów merytorycznych: Archeologiczny, Edukacji Muzealnej, Etnograficzny, Historyczny, Przyrody, Sztuki i Pracownia Konserwacji Zabytków.

W Opolu Muzeum posiada kilka obiektów wystawienniczych: barokowy gmach pojezuicki oraz nowy pawilon wystawowy tworzą Gmach Główny przy Małym Rynku 7. Tuż obok przy ul. św. Wojciecha  9 znajduje się Kamienica Czynszowa, a  przy ul. Ozimskiej 10 w budynku dziewiętnastowiecznej karczmy mieści się Galeria Muzeum Śląska Opolskiego. W Górze św. Anny znajduje się oddział instytucji – Muzeum Czynu Powstańczego.
Muzeum Śląska Opolskiego gromadzi, dokumentuje, konserwuje i upowszechnia zabytki związane z pradziejami, historią, kulturą i sztuką Śląska Opolskiego. Muzeum posiada również zbiory przyrodnicze.

Podstawą upowszechnienia działalności muzeum są zarówno wystawy stałe, jak i czasowe – o różnorodnej tematyce. Służą one jako baza do prowadzenia edukacji dzieci, młodzieży, studentów, jak i indywidualnych osób.
Wystawy stałe prezentowane w Muzeum to:

  • „Pradzieje i wczesne średniowieczne Opolszczyzny”
  • „Opole- gród, miasto, stolica regionu”- wystawa historyczna
  • „Galeria malarstwa polskiego XIX i XX wieku”
  • „Sztuka środowiska Opolskiego po 1945 roku”
  • „W kręgu farmacji”
  • „Porcelana tułowicka- dar Antoniego Bilońskiego”
  • „Kamienica czynszowa z wnętrzami mieszczańskimi przy ul.św.Wojciecha 9”

Dział Edukacji Muzealnej Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu zajmuje się upowszechnianiem i popularyzacją w zakresie szeroko pojętej wiedzy historycznej oraz regionalistycznej obejmującej swym zakresem całą Opolszczyznę. Pracownicy dokładają wszelkich działań przy popularyzacji wiedzy. W szczególności praca ich polega na zachęcaniu do zwiedzania muzeum, zainteresowania przeszłością, ale i teraźniejszością.
Podstawą upowszechnienia działalności muzeum są zarówno wystawy stałe, jak i czasowe – o urozmaiconej tematyce. Służą one jako podstawa do prowadzenia edukacji dzieci, młodzieży, studentów, ale i indywidualnych osób. Przybierają one różnorodne formy: lekcje muzealne, warsztaty plastyczne, jak również spotkania, organizowane w cyklach, które cieszą się dużą popularnością. Aby uatrakcyjnić ofertę współpracujemy z licznymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi, m.in. z Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym, Młodzieżowym Domem Kultury, Narodowym Bankiem Polskim, Uniwersytetem Opolskim, Politechniką Opolską, Domem Współpracy Polsko-Niemieckiej, Regionalnym Centrum Rozwoju Edukacji – przy nowym projekcie „Fascynujący świat nauki”, jak również z licznymi placówkami szkolnymi.

Muzeum Śląska Opolskiego realizuje również zajęcia warsztatowe dla uczniów klas I-VI szkoły podstawowej w ramach projektu „Fascynujący świat nauki i technologii”, realizowany przez Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu.

Usługą edukacyjną polegająca na przeprowadzeniu zajęć warsztatowych w obszarze edukacji filmowej zajmować się będzie Bolesław Drochomirecki.
Z wykształcenia matematyk. Związany z kultura opolską od początku lat 70-tych – już  jako student w teatrze "Styl", później szef komisji kultury przy Radzie Wydziałowej ,a następnie Uczelnianej, po studiach jeszcze przez trzy lata kierował studenckim klubem "Skrzat".

Na opolskim osiedlu ZWM był twórcą Spółdzielczego Domu Kultury "9", a przy SP nr 5 w Opolu Szkolnego Ośrodka Kultury „Kleks". Ponad 20 lat kierował działem organizacji imprez w Młodzieżowym Domu Kultury w Opolu. W tych  wszystkich miejscach, z jego inicjatywy,  film zajmował jedną z podstawowych form działalności. Jednak prawdziwe kino zaczął prowadzić 12 lat temu, kiedy reaktywował działalność kina Studio, przy Młodzieżowym Domu Kultury w Opolu, którym kieruje do dziś. Kino Studio jest zrzeszone w Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych oraz ogólnopolskiej Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych, działających przy Filmotece Narodowej. Od 9 lat jest jednym z czterech organizatorów Festiwalu Filmów dla Dzieci ZERO NUDY, w czasie którego m.in. prowadził spotkania ze Stanisławem Mikulskim, Janem Machulskim, Witoldem Pyrkoszem, Marianem Opanią, Wiktorem Zborowskim, Emilią Krakowską, Krzysztofem Pieczyńskim, Emilianem Kamińskim.

Od 5 lat prowadzi Akademię Filmową i Warsztaty Medialne dla uczniów opolskich szkół.

W 2011 roku został koordynatorem Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej w Opolu przy kinie Studio oraz Opolskich Nowych Horyzontów w miastach na terenie całego  województwa opolskiego.

Opolskie Nowe Horyzonty to jedyny taki projekt w Polsce, gdzie w ramach działalności Opolskiego Kina Objazdowego realizowany jest program  edukacji filmowej dla szkół- nauka, poznawanie „nowego” poprzez film. Opolskie Kino Objazdowe jest firmowane przez BT MUZON, które działa od 1989 roku i którego głównym profilem działalności jest turystyka szkolna.

Wszystko zaczęło się trzy lata temu w Opolu i  Oleśnie, Namysłowie, Ujeździe, Dobrzeniu Wielkim oraz Krapkowicach. W następnym roku doszły kolejne miejscowości : Kluczbork, Strzelce Opolskie, K-Koźle, Lubliniec, Dobrodzień, Brzeg, Nysa. W każdym miesiącu w zajęciach uczestniczy ok. 3500 uczniów. Dzisiaj Opolskie Kino Objazdowe jako jedno z dwóch w Polsce należy do Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych przy Filmotece Narodowej

Jeszcze kilka słów o samym projekcie.
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to projekt o wieloletniej tradycji, który powstał z myślą o edukacji filmowej młodych widzów. Ambitne, niekomercyjne kino, spotkania z gośćmi, multimedialne prelekcje, dyskusje i warsztaty, interdyscyplinarne materiały dydaktyczne - to wszystko czeka na uczniów i nauczycieli ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W 2011 roku Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej zostały włączone do rodziny projektów Filmoteki Szkolnej i zmieniły nazwę na „Filmoteka Szkolna- Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej”. Należą również do Koalicji dla edukacji filmowej powołanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
W 2012 roku projekt został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „edukacja młodego widza”.

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej pozwalają na realizację wielu elementów podstawy programowej. Uzyskały patronat Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz rekomendację kilku wojewódzkich kuratorów oświaty. Popierają je również uznani reżyserzy i aktorzy, m.in. Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi i Jerzy Stuhr.

Marcin Skorek - edukator filmowy, doktor nauk humanistycznych, filmoznawca specjalizujący się w edukacji filmowo-medialnej. Aktywność zawodowa Marcina Skorka obejmuje prowadzenie zajęć wykładowych ale i współpracę z instytucjami kultury w zakresie organizacji usług edukacji kulturowej i mechanizmów jej finansowania. Od 2010 roku partnerami edukacyjnymi  programów Marcina Skorka jest 25 podmiotów z terenu Polski południowej i wschodniej.

Firma „Muzon” realizuje również zajęcia warsztatowe dla uczniów klas I-VI szkoły podstawowej w ramach projektu „Fascynujący świat nauki i technologii”, realizowany przez Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu.

Materiały wypracowane na warsztatach

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Ozimku




 

Opolski Teatr Lalki i Aktora jest jedną z najstarszych scen lalkowych w Polsce. Założony w 1937 roku przez Alojzego Smolkę, od początku był miejscem spotkań dla wielu wybitnych artystów, również z Czech i Słowacji. Zaangażowanie Smolki w stworzenie sceny o dużych ambicjach artystycznych, przyczyniło się do  przybliżenia teatru wielu oddanym widzom i pozwoliło na stworzenie sceny rozpoznawalnej w kraju. Te świetne tradycje kontynuowane są do dziś przez następców Smolki.

Od 1990 roku dyrektorem sceny jest Krystian Kobyłka, który w 1993 roku doprowadził do uniezależnienia sceny lalkowej od teatru dramatycznego. Kobyłka kontynuuje dobre tradycje teatru sprzed lat, ale jednocześnie otwiera teatr na język nowej dramaturgii, zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Liczne premiery i prapremiery świetnych tekstów zwróciły na teatr uwagę ogólnopolskiej krytyki, jak również przyciągnęły do niego widzów także spoza kraju. Znakiem rozpoznawczym sceny stała się otwartość pracujących w nim twórców, ich świadomość języka współczesnej sztuki oraz chęć podjęcia dialogu na poważne tematy, zarówno z widzem dziecięcym, jak i dorosłym.

Od 1962 roku OTLiA jest również organizatorem Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek – wyjątkowego przeglądu i konfrontacji najciekawszych zjawisk we współczesnym teatrze formy. Spektakle tworzone na opolskiej scenie lalkowej otrzymują liczne nagrody zarówno na festiwalach w kraju, jak i zagranicą. OTLiA uznawany jest za najlepszą scenę lalkową w Polsce. Teatr pokazywał swoje przedstawienia w wielu miejscach na świecie, m.in. w Niemczech, Finlandii, byłej Jugosławii, na Ukrainie, Słowacji, w Szwecji, Izraelu i Hiszpanii, spośród których wiele doczekało się również rejestracji telewizyjnych.

Obok ambicji artystycznych bardzo ważna jest rozwijana w Teatrze koncepcja działań edukacyjnych. Teatr zatrudnia jedynego w Polsce pedagoga teatru, działającego na obszarze teatru dla dzieci. Prowadzone są lekcje teatralne przygotowywane przez aktorów, warsztaty problemowe i dyskusje do wybranych przedstawień. Organizowane są także pokazy przedpremierowe dla nauczycieli oraz premiery akademickie. Teatr bierze udział w ogólnopolskich projektach organizowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny, m.in. Lato w Teatrze (http://www.latowteatrze.pl/), Teatr Polska (http://www.polska.e-teatr.pl/) czy Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana (http://www.dorman.e-teatr.pl/). W 2013 roku odbył się po raz pierwszy  szeroko zakrojony projekt z zakresu edukacji teatralnej, odbywający się pod nazwą TEATR. Poczuj to! (http://teatr-poczujto.tumblr.com/).

Opolski Teatr Lalki i Aktora realizuje również zajęcia warsztatowe dla uczniów klas I-VI szkoły podstawowej w ramach projektu „Fascynujący świat nauki i technologii”, realizowany przez Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu.

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com