I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 min.
JAK CZŁOWIEK POZNAJE ŚWIAT?
CZŁOWIEK I JEGO ZMYSŁY

Tematyka zajęć:

  • Szkielet człowieka i ssaków
  • Budowa wewnętrzna człowieka – jak to działa?
  • Zdrowe zęby - z wizytą u stomatologa
  • Laboratorium barw – zabawa kolorem
  • Kuchnia aromatów – jak dobry jest twój węch?
  • Jak czuły jest twój dotyk? – jak postrzegają świat osoby niewidome
  • Stroboskopowe filmy – mechanizm powstawania animacji
  • Obserwacje mikroskopowe – świat mikro

Uczeń:

  • nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt i ludzi (np. serce, płuca, żołądek);
  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń stomatologa i lekarza;
  • właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych;
  • wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać poprzez: szczepienia ochronne, właściwe odżywianie się, aktywność fizyczną, przestrzeganie higieny; właściwie zachowuje się w sytuacji choroby;
  • wie, że dzieci niepełnosprawne znajdują się w trudnej sytuacji i pomaga im;
  • posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura;

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
JAK CZŁOWIEK POZNAJE ŚWIAT?
CZŁOWIEK I JEGO ZMYSŁY

Tematyka zajęć:

  • Szkielet człowieka. Dlaczego nie chodzimy na żebrach?
  • Budowa anatomiczna człowieka – wzajemne zależności pomiędzy układami wewnętrznymi
  • Czy mózg śpi?
  • Iluzje optyczne – proste oszustwa
  • Stroboskopowe filmy – jak powstają animacje
  • Sprawdź jak dobry jest twój węch
  • Laboratorium barw – zabawa kolorem
  • Jak czuły jest twój dotyk?
  • Okulary zaburzające zmysł wzroku – sprawdź swoją koordynację ruchową
  • Obserwacje mikroskopowe – świat mikro

Uczeń:

  • uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji;
  • podaje nazwy układów narządów budujących organizm człowieka: układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, wskazuje na planszy główne narządy tych układów;
  • wymienia podstawowe funkcje poznanych układów człowieka;
  • nazywa zmysły człowieka i wyjaśnia ich rolę w poznawaniu przyrody, stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych;
  • opisuje rolę zmysłów w odbieraniu wrażeń ze środowiska zewnętrznego;
  • charakteryzuje podstawowe zasady ochrony narządów wzroku i słuchu;
  • podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;
  • wyjaśnia negatywny wpływ alkoholu, nikotyny i substancji psychoaktywnych na zdrowie człowieka, poda-je propozycje asertywnych zachowań w przypadku presji otoczenia;

 Do pobrania:

    Tematyka zajęć HUMANICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>

    Tematyka zajęć HUMANICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym
pobierz>>