- Szczegóły
- Beata Bułka
- Kategoria: Zajęcia w pracowniach
- Opublikowano: 16 grudzień 2013
- Odsłony: 2065
I etap edukacyjny (klasy I-III), 45 - 90 min.
MAŁY NAUKOWIEC PROWADZI EKSPERYMENTY
I DBA O ŚRODOWISKO
LUB (W ZALEŻNOŚCI OD POGODY)
ŻYĆ W ZGODZIE Z NATURĄ
Tematyka zajęć:
- Wędrówka substancji w roślinach. (15 min)
- Czy uniesiesz powietrze. (15 min)
- Zabawy z dwutlenkiem węgla. (15 min)
- Segregowanie odpadów. (15 min)
- Energia odnawialna – budowa i pokaz działania modeli urządzeń wiatrowych, słonecznych, baterii z owoców. (zabawa i pokaz 30 min)
LUB - Wycieczka do lasu i ogrodu. (45 – 90 min) (zależne od pogody)
Uczeń:
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek (wypalanie łąk, zaśmiecanie lasów, nadmierny hałas, kłusownictwo;
- opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, na łące i w zbiornikach wodnych;
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 - 90 min.
ŻYĆ W ZGODZIE Z NATURĄ
Tematyka zajęć:
- Obserwacja tkanek człowieka takich jak krew, naskórek, mięsień serca itp. (15 min)
- Tworzenie własnych preparatów z cebuli. (30 min)
- Budowanie prostych cząsteczek z kulek modelowych z instrukcją: woda, dwutlenek węgla, amoniak, metan, cukry. (15 min)
- Składniki powietrza. (15 min)
- Czy uniesiesz powietrze. (15 min)
MŁODY NAUKOWIEC EKSPERYMENTUJE
I DBA O ŚRODOWISKO
Tematyka zajęć:
- Filtrowanie wody. (10 min.)
- Ochrona wody – jakość wody skażonej ole-jem. (5 min)
- Działanie alkoholu na białko jaja kurzego. (doświadczenie pokazowe 10 min)
- Elektroliza wody, oraz eksperymenty ze spa-laniem wodoru i różnych substancji. Produkty spalania i oddychania – CO2. (20 min)
- Zabawa z CO2. (eksperyment pokazowy 15 min)
- Budowanie i zasada działania modeli związanych z odnawialnymi źródłami energii. (20 min)
- Segregacja odpadów. (10min)
Uczeń:
- podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;
- posługuje się pojęciem drobina jako najmniejszym elementem budującym materię;
- opisuje skład materii jako zbiór różnego rodzaju drobin tworzących różne substancje i ich mieszani-ny;
- wykonuje i opisuje proste doświadczenia wykazujące istnienie powietrza i ciśnienia atmosferycznego;
- prowadzi obserwacje i proste doświadczenia wykazujące zanieczyszczenie najbliższego otoczenia (powietrza, wody, gleby);
- proponuje działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
- wykazuje doświadczalnie, że czynnikiem niezbędnym do spalania jest tlen, identyfikuje produkty spalania i oddychania: dwutlenek węgla, para wodna, oraz podaje ich nazwy;
- uzasadnia potrzebę segregacji odpadów, wskazując na możliwość ich ponownego przetworzenia;
LUB (W ZALEŻNOŚCI OD POGODY)
WSTĘP DO EKOLOGII CZYLI O ZALEŻNOŚCIACH W PRZYRODZIE
Tematyka zajęć:
- Wycieczka do lasu i ogrodu w poszukiwaniu i nazywanie elementów przyrody ożywionej i nieożywionej wskazując zależności między nimi. (45 min)
- Wycieczka do lasu i ogrodu z zestawem COBRA 4 do badania środowiska i pogody. (45 min)
Uczeń:
- rozpoznaje w terenie przyrodnicze (nieożywione i ożywione) oraz antropogeniczne składniki krajobrazu i wskazuje zależności między nimi;
- wymienia nazwy składników pogody (temperatura powietrza, opady i ciśnienie atmosferyczne, kierunek i siła wiatru) oraz przyrządów służących do ich pomiaru,
- podaje jednostki pomiaru temperatury i opadów stosowane w meteorologii;
Do pobrania:
Tematyka zajęć ECOLOGICUM dla I i II etapu kształcenia pobierz>>
Tematyka zajęć ECOLOGICUM dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym pobierz>>