II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
ŚWIATŁO JAKO GŁÓWNY KREATOR OBRAZU NA PRZESTRZENI DZIEJÓW  

Tematyka zajęć:

  • Światło jako główny czynnik powstawania obrazu/zdjęcia na przestrzeni dziejów. (15 min)
  • Perspektywa i kadrowanie. (5 min)
  • Rodzaje światła oraz jego wpływ na po-szczególne rodzaje fotografii. (15min)
  • Modelowanie światła za pomocą aparatu cyfrowego oraz obiektywu stało-ogniskowego. (10 min)

Uczeń:

  • bada doświadczalnie prostoliniowe rozchodzenie się światła i jego konsekwencje, np. camera obscura, cień;
  • bada zjawisko odbicia światła: od zwierciadeł, powierzchni rozpraszających, elementów odblaskowych; podaje przykłady stosowania elementów od-blaskowych dla bezpieczeństwa;
  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • reaguje na polecenia;
  • odpowiada na proste pytania postawione do ilustracji;
  • stawia hipotezy na temat zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie i je weryfikuje;
  • stawia pytania dotyczące zjawisk zachodzących w przyrodzie, prezentuje postawę badawczą w poznawaniu prawidłowości świata przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „dlaczego?”, „jak jest?”, „co się stanie, gdy?”;
  • przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych, wyjaśnia proste zależności między zjawiskami; przeprowadza obserwacje i doświadczenia według instrukcji, rejestruje ich wyniki w różnej formie oraz je objaśnia, używając prawidłowej terminologii;
  • podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;
  • selekcjonuje, porządkuje i gromadzi znalezione informacje;
  • uczestniczy w pracy zespołowej, porozumiewa się z innymi osobami podczas realizacji wspólnego projektu, podejmuje decyzje w zakresie swoich zadań i uprawnień;
  • opisuje urządzenia techniczne ze swojego otoczenia, wyróżnia ich funkcje;
  • wypisuje kolejność działań (operacji technologicznych); szacuje czas ich trwania, organizuje miejsce pracy.

Do pobrania:

    Tematyka zajęć LUCEMIUM II dla II etapu kształcenia pobierz>>

 

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min. - 90 min.
ARCHITEKTURA  I KSZTAŁTOWANIE TERENÓW ZIELONYCH,

Tematyka zajęć:

  • Zwiedzanie pałacu w Mosznej   (45 minut),
  • Rysowanie autorskiego monogramu (5-10 minut),
  • Przedstawienie historii powstawania pałacu w Mosznej (5 minut),
  • Analiza zdjęć pałacu, ogrodu, poszczególnych detali architektonicznych obiektu (5-10 minut)
  • Gra terenowa (5 minut)
  • Zwiedzanie ogrodu (zależne od pogody)  (15- 20 minut)
  • Rysowanie poznanych detali architektonicznych pałacu w Mosznej (10 minut)
  • Poznawanie rozmieszczenia pomieszczeń pałacu w Mosznej z zewnątrz i wewnątrz (podczas zwiedzania) (5 minut)
  • Poznanie koncepcji zabudowy ogrodu pałacowego (2 minuty)
  • Poznanie planu konstrukcyjnego całego założenia pałacowo-parkowego w Mosznej (3 minuty)
  • Omówienie niektórych charakterystycznych detali architektonicznych (10 minut)
  • Wizualizacje 3D przy użyciu aplikacji Augmented Reality (5 minut)
  • Wykonanie schematycznego rysunku całego założenia (pałac+ ogród) (10 minut)

Uczeń:

  • określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w swoim środowisku lokalnym i regionalnym;
  • podejmuje działalność twórczą, posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego w kompozycji na płaszczyźnie (stosując określone  materiały, narzędzia i techniki);
  • posługuje się podstawowymi określeniami czasu historycznego: tysiąclecie, wiek, rok; oblicza upływ czas między wydarzeniami historycznymi i umieszcza je na linii chronologicznej;
  • odpowiada na proste pytania postawione do planu, mapy, ilustracji; pozyskuje informacje z różnych źródeł oraz selekcjonuje je i porządkuje;
  • współpracuje z innymi – planuje, dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich.
  • orientuje się w otaczającej go przestrzeni przyrodniczej i kulturowej;
  • zachowuje się w środowisku zgodnie z obowiązującymi zasadami; działa na rzecz ochrony przyrody i dorobku kulturowego społeczności.
  • korzysta źródeł informacji (własnych obserwacji, map,  fotografii), wykonuje pomiary i korzysta z instrukcji (słownej, tekstowej i graficznej); dokumentuje i prezentuje wyniki obserwacji i doświadczeń;
  • identyfikuje na planie miejsce obserwacji i obiekty w najbliższym otoczeniu, określa wzajemne położenie obiektów na planie i w terenie;
  • rozpoznaje w terenie przyrodnicze (ożywione i nieożywione) oraz antropogeniczne składniki krajobrazu i wskazuje zależności między nimi;
  • rozpoznaje odcinki i proste prostopadłe i równoległe;
  • rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty;
  • porównuje kąty;
  • zapisuje rozwiązania techniczne w formie graficznej, wykonuje odręczne szkice techniczne i proste rysunki rzutowe (prostokątne i aksonometryczne).

 Do pobrania:

    Tematyka zajęć ARCHITECTURIUM II dla II etapu kształcenia pobierz>>

 

 

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
ENERGIA WOKÓŁ NAS

Tematyka zajęć:

  • Elektryzowanie ciał. (15 min)
  • Budowa prostych obwodów elektrycznych sporządzonych z tradycyjnych elementów oraz z wykorzystaniem zestawu „Sekrety elektroniki” (5min)
  • Badanie materiałów przewodzących i nieprzewodzących prąd elektryczny. (5 min)
  • Sposoby oszczędzania energii elektrycznej na podstawie modeli elektrowni wiatrowej, baterii słonecznych, elektrowni szczytowo-pompowej (15 min)

Uczeń:

  • podaje przykłady zjawisk elektrycznych w przyrodzie (np. wyładowania atmosferyczne, elektryzowanie się włosów podczas czesania);
  • demonstruje elektryzowanie się ciał i ich oddziaływania na przedmioty wykonane z różnych substancji;
  • wymienia podstawowe zasady bezpiecznego zachowania się w domu, w tym posługiwania się urządzeniami elektrycznymi;
  • obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
  • wymienia źródła prądu elektrycznego i dobiera je do odbiorników, uwzględniając napięcie elektryczne;
  • opisuje skutki przepływu prądu w domowych urządzeniach elektrycznych, opisuje i stosuje zasady bezpiecznego obchodzenia się z  urządzeniami elektrycznymi;
  • zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i  urządzeń technicznych;
  • uzasadnia potrzebę i podaje sposoby oszczędzania energii elektrycznej;
  • wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr)

Do pobrania:

    Tematyka zajęć ENERGIUM II dla II etapu kształcenia pobierz>>

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
HISTORIA ŚWIATŁA OD WIELKIEGO WYBUCHU DO WSPÓŁCZESNYCH ŹRÓDEŁ ŚWIATŁA ORAZ WYKORZYSTANIE ŚWIATŁA PRZEZ CZŁOWIEKA

Tematyka zajęć:

  • Poznanie historii światła (Wielki Wybuch) (5 min)
  • Poznanie źródeł światła (5 min)
  • Mieszanie barw (5)
  • Załamanie się światła na granicy dwóch ośrodków (5 min)
  • Poznanie zjawisk cienia i pół cienia (5min)
  • „Znikająca moneta” (5 min)
  • Świecenie wody (5 min)
  • Kamera termowizyjna ( 5 min)
  • Magiczny atrament (5 min)
  • Dalmierze (5 min)
  • Rysowanie światłem (10 min)
  • Poduszkowa tęcza ( 5 min)

Uczeń:

  • reaguje na polecenia,
  • odróżnia realizm od fantastyki,
  • pozyskuje informacje z różnych źródeł oraz selekcjonuje je i porządkuje; stawia pytania, dotyczące przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych i współczesnych,
  • odróżnia historię rozumianą jako dzieje, przeszłość od historii rozumianej,
  • stawiania hipotezy na temat zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie,
  • stawia pytania dotyczące zjawisk zachodzących w przyrodzie, prezentuje postawę badawczą w poznawaniu prawidłowości świata przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „dlaczego?”, „jak jest?”, „co się stanie, gdy?”
  • przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych, wyjaśnia proste zależności między zjawiskami; przeprowadza obserwacje i doświadczenia według instrukcji,
  • korzysta z różnych źródeł informacji (własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów), wykonuje pomiary i korzysta z instrukcji (słownej, tekstowej i graficznej);
  • podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas           prowadzonych obserwacji,
  • wymienia źródła prądu elektrycznego i dobiera je do odbiorników,
  • uczeń orientuje się w otaczającej go przestrzeni przyrodniczej i kulturowej; rozpoznaje sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu oraz podejmuje działania zwiększające bezpieczeństwo własne i innych, świadomie działa na rzecz ochrony własnego zdrowia,
  • bada zjawisko odbicia światła,
  • uczestniczy w pracy zespołowej, porozumiewa się z innymi osobami podczas realizacji wspólnego projektu, podejmuje decyzje w zakresie swoich zadań i uprawnień,
  • opisuje przykłady wykorzystania komputera i sieci Internet w życiu codziennym,
  • opisuje urządzenia techniczne ze swojego otoczenia, wyróżnia ich funkcje,
  • uczeń korzysta z różnych źródeł informacji (własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów), wykonuje pomiary i korzysta z instrukcji (słownej, tekstowej i graficznej);
  • podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w których zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka,
  • dostrzega związki teraźniejszości z przeszłością,
  • podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w których zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka
  • wymienia znane właściwości substancji (woda, cukier, sól kuchenna) i ich mieszanin (ocet, sok cytrynowy) występujące w jego otoczeniu,
  • bada wpływ czynników takich jak: woda, powietrze, temperatura, gleba na przedmioty zbudowane z różnych substancji;

Do pobrania:

    Tematyka zajęć LUCEMIUM dla II etapu kształcenia pobierz>>

II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
ENERGIA WOKÓŁ NAS

Tematyka zajęć:

  • Wykorzystywanie doświadczeń potwierdzających istnienie energii: kinetycznej, potencjalnej, chemicznej, sprężystości, elektrycznej, magnetycznej, światła, słonecznej, ciepła oraz pracy człowieka jako sposobu na zwiększenie energii potencjalnej lub wewnętrznej masy (15 min)
  • Ważenie przedmiotów, określanie masy różnych ciał i substancji, ciężaru, objętości, gęstości – pomiary (10 min).
  • Wykonywanie doświadczeń potwierdzających istnienie zamiany (przemiany) energii jednego rodzaju w drugi (konwekcja, przewodnictwo cieplne, promieniowanie, rozszerzalność cieplna, podwójna natura światła (10 min)
  • Ciepło – zimno- skutki zmian temperatury latem i zimą (5 min)
  • Różne rodzaje ruchu- wykonywanie do-świadczeń obrazujących ruch prostoliniowy, po okręgu, wahania – wahadła, drgania, prędkość światła. (5 min)

Uczeń:

  • uczeń przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych, wyjaśnia proste zależności między zjawiskami; przeprowadza obserwacje i doświadczenie według instrukcji;
  • uczeń stawia pytania dotyczące zjawisk zachodzących w przyrodzie, prezentuje postawę badawczą w poznawaniu prawidłowości świata przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „dlaczego?”, „jak jest”, „co się stanie, gdy?”;
  • podaje przykłady przedmiotów wykonanych z substancji kruchych, sprężystych i plastycznych, rozróżnia kształty figur, powierzchnie, objętość, gęstość;
  • opisuje różne rodzaje ruchu, interpretuje prędkość, jako drogę przebytą w jednostce czasu;
  • porównuje masy ciał, objętości i wyznacza gęstość;
  • bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym, jako pieszy, pasażer i rowerzysta;
  • bada doświadczalnie siłę tarcia i oporu powietrza- strata energii, określa czynniki od których te siły  zależą, podaje przykłady zmniejszania i zwiększania siły tarcia i oporu w przyrodzie i przez człowieka oraz ich wykorzystanie w życiu codziennym ;
  • wykazuje doświadczalnie, że czynnikiem niezbędnym do spalania jest tlen;
  • przeprowadza na podstawie instrukcji doświad-czenia wykazujące rozszerzalność cieplną ciał stałych, cieczy i gazów;
  • odczytuje temperaturę

Do pobrania:

    Tematyka zajęć ENERGIUM dla II etapu kształcenia pobierz>>

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com