- Szczegóły
- Anna Szkwarek
- Kategoria: Pracownie - Moszna
- Opublikowano: 06 listopad 2014
- Odsłony: 1012
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
ŚWIATŁO JAKO GŁÓWNY KREATOR OBRAZU NA PRZESTRZENI DZIEJÓW
Tematyka zajęć:
- Światło jako główny czynnik powstawania obrazu/zdjęcia na przestrzeni dziejów. (15 min)
- Perspektywa i kadrowanie. (5 min)
- Rodzaje światła oraz jego wpływ na po-szczególne rodzaje fotografii. (15min)
- Modelowanie światła za pomocą aparatu cyfrowego oraz obiektywu stało-ogniskowego. (10 min)
Uczeń:
- bada doświadczalnie prostoliniowe rozchodzenie się światła i jego konsekwencje, np. camera obscura, cień;
- bada zjawisko odbicia światła: od zwierciadeł, powierzchni rozpraszających, elementów odblaskowych; podaje przykłady stosowania elementów od-blaskowych dla bezpieczeństwa;
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- reaguje na polecenia;
- odpowiada na proste pytania postawione do ilustracji;
- stawia hipotezy na temat zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie i je weryfikuje;
- stawia pytania dotyczące zjawisk zachodzących w przyrodzie, prezentuje postawę badawczą w poznawaniu prawidłowości świata przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „dlaczego?”, „jak jest?”, „co się stanie, gdy?”;
- przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych, wyjaśnia proste zależności między zjawiskami; przeprowadza obserwacje i doświadczenia według instrukcji, rejestruje ich wyniki w różnej formie oraz je objaśnia, używając prawidłowej terminologii;
- podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;
- selekcjonuje, porządkuje i gromadzi znalezione informacje;
- uczestniczy w pracy zespołowej, porozumiewa się z innymi osobami podczas realizacji wspólnego projektu, podejmuje decyzje w zakresie swoich zadań i uprawnień;
- opisuje urządzenia techniczne ze swojego otoczenia, wyróżnia ich funkcje;
- wypisuje kolejność działań (operacji technologicznych); szacuje czas ich trwania, organizuje miejsce pracy.
Do pobrania:
Tematyka zajęć LUCEMIUM II dla II etapu kształcenia pobierz>>
- Szczegóły
- Anna Szkwarek
- Kategoria: Pracownie - Moszna
- Opublikowano: 06 czerwiec 2014
- Odsłony: 1418
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min. - 90 min.
ARCHITEKTURA I KSZTAŁTOWANIE TERENÓW ZIELONYCH,
Tematyka zajęć:
- Zwiedzanie pałacu w Mosznej (45 minut),
- Rysowanie autorskiego monogramu (5-10 minut),
- Przedstawienie historii powstawania pałacu w Mosznej (5 minut),
- Analiza zdjęć pałacu, ogrodu, poszczególnych detali architektonicznych obiektu (5-10 minut)
- Gra terenowa (5 minut)
- Zwiedzanie ogrodu (zależne od pogody) (15- 20 minut)
- Rysowanie poznanych detali architektonicznych pałacu w Mosznej (10 minut)
- Poznawanie rozmieszczenia pomieszczeń pałacu w Mosznej z zewnątrz i wewnątrz (podczas zwiedzania) (5 minut)
- Poznanie koncepcji zabudowy ogrodu pałacowego (2 minuty)
- Poznanie planu konstrukcyjnego całego założenia pałacowo-parkowego w Mosznej (3 minuty)
- Omówienie niektórych charakterystycznych detali architektonicznych (10 minut)
- Wizualizacje 3D przy użyciu aplikacji Augmented Reality (5 minut)
- Wykonanie schematycznego rysunku całego założenia (pałac+ ogród) (10 minut)
Uczeń:
- określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w swoim środowisku lokalnym i regionalnym;
- podejmuje działalność twórczą, posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego w kompozycji na płaszczyźnie (stosując określone materiały, narzędzia i techniki);
- posługuje się podstawowymi określeniami czasu historycznego: tysiąclecie, wiek, rok; oblicza upływ czas między wydarzeniami historycznymi i umieszcza je na linii chronologicznej;
- odpowiada na proste pytania postawione do planu, mapy, ilustracji; pozyskuje informacje z różnych źródeł oraz selekcjonuje je i porządkuje;
- współpracuje z innymi – planuje, dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich.
- orientuje się w otaczającej go przestrzeni przyrodniczej i kulturowej;
- zachowuje się w środowisku zgodnie z obowiązującymi zasadami; działa na rzecz ochrony przyrody i dorobku kulturowego społeczności.
- korzysta źródeł informacji (własnych obserwacji, map, fotografii), wykonuje pomiary i korzysta z instrukcji (słownej, tekstowej i graficznej); dokumentuje i prezentuje wyniki obserwacji i doświadczeń;
- identyfikuje na planie miejsce obserwacji i obiekty w najbliższym otoczeniu, określa wzajemne położenie obiektów na planie i w terenie;
- rozpoznaje w terenie przyrodnicze (ożywione i nieożywione) oraz antropogeniczne składniki krajobrazu i wskazuje zależności między nimi;
- rozpoznaje odcinki i proste prostopadłe i równoległe;
- rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty;
- porównuje kąty;
- zapisuje rozwiązania techniczne w formie graficznej, wykonuje odręczne szkice techniczne i proste rysunki rzutowe (prostokątne i aksonometryczne).
Do pobrania:
Tematyka zajęć ARCHITECTURIUM II dla II etapu kształcenia pobierz>>
- Szczegóły
- Anna Szkwarek
- Kategoria: Pracownie - Moszna
- Opublikowano: 06 czerwiec 2014
- Odsłony: 1274
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
ENERGIA WOKÓŁ NAS
Tematyka zajęć:
- Elektryzowanie ciał. (15 min)
- Budowa prostych obwodów elektrycznych sporządzonych z tradycyjnych elementów oraz z wykorzystaniem zestawu „Sekrety elektroniki” (5min)
- Badanie materiałów przewodzących i nieprzewodzących prąd elektryczny. (5 min)
- Sposoby oszczędzania energii elektrycznej na podstawie modeli elektrowni wiatrowej, baterii słonecznych, elektrowni szczytowo-pompowej (15 min)
Uczeń:
- podaje przykłady zjawisk elektrycznych w przyrodzie (np. wyładowania atmosferyczne, elektryzowanie się włosów podczas czesania);
- demonstruje elektryzowanie się ciał i ich oddziaływania na przedmioty wykonane z różnych substancji;
- wymienia podstawowe zasady bezpiecznego zachowania się w domu, w tym posługiwania się urządzeniami elektrycznymi;
- obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;
- wymienia źródła prądu elektrycznego i dobiera je do odbiorników, uwzględniając napięcie elektryczne;
- opisuje skutki przepływu prądu w domowych urządzeniach elektrycznych, opisuje i stosuje zasady bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi;
- zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych;
- uzasadnia potrzebę i podaje sposoby oszczędzania energii elektrycznej;
- wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr)
Do pobrania:
Tematyka zajęć ENERGIUM II dla II etapu kształcenia pobierz>>
- Szczegóły
- Anna Szkwarek
- Kategoria: Pracownie - Moszna
- Opublikowano: 06 czerwiec 2014
- Odsłony: 1362
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
HISTORIA ŚWIATŁA OD WIELKIEGO WYBUCHU DO WSPÓŁCZESNYCH ŹRÓDEŁ ŚWIATŁA ORAZ WYKORZYSTANIE ŚWIATŁA PRZEZ CZŁOWIEKA
Tematyka zajęć:
- Poznanie historii światła (Wielki Wybuch) (5 min)
- Poznanie źródeł światła (5 min)
- Mieszanie barw (5)
- Załamanie się światła na granicy dwóch ośrodków (5 min)
- Poznanie zjawisk cienia i pół cienia (5min)
- „Znikająca moneta” (5 min)
- Świecenie wody (5 min)
- Kamera termowizyjna ( 5 min)
- Magiczny atrament (5 min)
- Dalmierze (5 min)
- Rysowanie światłem (10 min)
- Poduszkowa tęcza ( 5 min)
Uczeń:
- reaguje na polecenia,
- odróżnia realizm od fantastyki,
- pozyskuje informacje z różnych źródeł oraz selekcjonuje je i porządkuje; stawia pytania, dotyczące przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych i współczesnych,
- odróżnia historię rozumianą jako dzieje, przeszłość od historii rozumianej,
- stawiania hipotezy na temat zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie,
- stawia pytania dotyczące zjawisk zachodzących w przyrodzie, prezentuje postawę badawczą w poznawaniu prawidłowości świata przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „dlaczego?”, „jak jest?”, „co się stanie, gdy?”
- przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych, wyjaśnia proste zależności między zjawiskami; przeprowadza obserwacje i doświadczenia według instrukcji,
- korzysta z różnych źródeł informacji (własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów), wykonuje pomiary i korzysta z instrukcji (słownej, tekstowej i graficznej);
- podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji,
- wymienia źródła prądu elektrycznego i dobiera je do odbiorników,
- uczeń orientuje się w otaczającej go przestrzeni przyrodniczej i kulturowej; rozpoznaje sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu oraz podejmuje działania zwiększające bezpieczeństwo własne i innych, świadomie działa na rzecz ochrony własnego zdrowia,
- bada zjawisko odbicia światła,
- uczestniczy w pracy zespołowej, porozumiewa się z innymi osobami podczas realizacji wspólnego projektu, podejmuje decyzje w zakresie swoich zadań i uprawnień,
- opisuje przykłady wykorzystania komputera i sieci Internet w życiu codziennym,
- opisuje urządzenia techniczne ze swojego otoczenia, wyróżnia ich funkcje,
- uczeń korzysta z różnych źródeł informacji (własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów), wykonuje pomiary i korzysta z instrukcji (słownej, tekstowej i graficznej);
- podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w których zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka,
- dostrzega związki teraźniejszości z przeszłością,
- podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w których zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka
- wymienia znane właściwości substancji (woda, cukier, sól kuchenna) i ich mieszanin (ocet, sok cytrynowy) występujące w jego otoczeniu,
- bada wpływ czynników takich jak: woda, powietrze, temperatura, gleba na przedmioty zbudowane z różnych substancji;
Do pobrania:
Tematyka zajęć LUCEMIUM dla II etapu kształcenia pobierz>>
- Szczegóły
- Anna Szkwarek
- Kategoria: Pracownie - Moszna
- Opublikowano: 26 maj 2014
- Odsłony: 1408
II etap edukacyjny (klasy IV-VI), 45 min.
ENERGIA WOKÓŁ NAS
Tematyka zajęć:
- Wykorzystywanie doświadczeń potwierdzających istnienie energii: kinetycznej, potencjalnej, chemicznej, sprężystości, elektrycznej, magnetycznej, światła, słonecznej, ciepła oraz pracy człowieka jako sposobu na zwiększenie energii potencjalnej lub wewnętrznej masy (15 min)
- Ważenie przedmiotów, określanie masy różnych ciał i substancji, ciężaru, objętości, gęstości – pomiary (10 min).
- Wykonywanie doświadczeń potwierdzających istnienie zamiany (przemiany) energii jednego rodzaju w drugi (konwekcja, przewodnictwo cieplne, promieniowanie, rozszerzalność cieplna, podwójna natura światła (10 min)
- Ciepło – zimno- skutki zmian temperatury latem i zimą (5 min)
- Różne rodzaje ruchu- wykonywanie do-świadczeń obrazujących ruch prostoliniowy, po okręgu, wahania – wahadła, drgania, prędkość światła. (5 min)
Uczeń:
- uczeń przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych, wyjaśnia proste zależności między zjawiskami; przeprowadza obserwacje i doświadczenie według instrukcji;
- uczeń stawia pytania dotyczące zjawisk zachodzących w przyrodzie, prezentuje postawę badawczą w poznawaniu prawidłowości świata przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „dlaczego?”, „jak jest”, „co się stanie, gdy?”;
- podaje przykłady przedmiotów wykonanych z substancji kruchych, sprężystych i plastycznych, rozróżnia kształty figur, powierzchnie, objętość, gęstość;
- opisuje różne rodzaje ruchu, interpretuje prędkość, jako drogę przebytą w jednostce czasu;
- porównuje masy ciał, objętości i wyznacza gęstość;
- bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym, jako pieszy, pasażer i rowerzysta;
- bada doświadczalnie siłę tarcia i oporu powietrza- strata energii, określa czynniki od których te siły zależą, podaje przykłady zmniejszania i zwiększania siły tarcia i oporu w przyrodzie i przez człowieka oraz ich wykorzystanie w życiu codziennym ;
- wykazuje doświadczalnie, że czynnikiem niezbędnym do spalania jest tlen;
- przeprowadza na podstawie instrukcji doświad-czenia wykazujące rozszerzalność cieplną ciał stałych, cieczy i gazów;
- odczytuje temperaturę
Do pobrania:
Tematyka zajęć ENERGIUM dla II etapu kształcenia pobierz>>